Ekstra gulvstrøer

Jeg skal lægge et nyt gulv og skal i den forbindelse tilføje nye gulvstrøer. Gulvet skal laves i en etageadskildelse og jeg derfor kun har 7,5 cm højde til de nye strøer.

Gulvet er opbygget med gulvbjælker med ca. 90 cm mellemrum. De nye strøer skal placeres imellem de eksisterende bjælker.

1. Kan jeg lægge gulvstrøer(45x45) på tværs imellem bjælkerne?.

2. hvordan fastgøres strøerne bedst til bjælkerne?. Bjælkesko var min først indskydelse, men jeg kan ikke finde nogle der passer til 45x45.
 


Mvh.
Christian



10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan bruge 70'er reglar som veksler (vinkelret eksisterende strøer/bjælker). 45x45mm vil jeg mener er for spinkel.
I nogle tilfælde udligges ekstra bjælker for at reducere cc-afstanden.

 

Jeg vil lægge en gulvkonstruktion bestående af 22 mm spånplade med riller til 16/17 mm gulvvarme rør. Ovenpå pladerne vil jeg lægge et 12-15 mm lamelparket trægulv.

Gulvpladerne kræver en max afstand på 60 cm mellem underlæggende strøer/bjælker. Men jeg har 90-95 cm mellem de eksisterende bjælker.(Bjælkerne er iøvrigt 20x20 cm).

Tanken var at jeg kunne lægge nye strøer vinkelret på de eksisterende bjælker, som ekstra understøttelse til gulvpladerne.

Det lyder som om det vil være bedre at gå op i en tykkelse på 7 cm (istedet for 4,5 cm). Vil det være stærkt nok, hvis jeg bruger vinkeljern til fastmonteringen på bjælkerne?


Mvh.
Christian

Fint med strøerne på tværs.

Men vinkler går nok ikke. Det er ikke kun fastgørelsen det handler om. Men osse knirkefrihed!
Derfor er bjælkesko nok at foretrække.

Men når du skal bruge så mange beslag og skruer så kan du nok få en solid rabat hos din tømmerhandler. Særligt hvis du samler leverancen af plader, regler/lægter, nyt gulv og alt tilbehøret hos samme leverandør.
Nu ved jeg ikke hvor langt du er komme og hvad dit udgangspunkt er.

Vi lavede nye gulve på et bjælkelag også med cc på 90 mellem bjælkerne. Vi brugte de gamle gulvbræder istedet for
spånplader. Hvis du stadig har dine gamle brædder kan jeg anbefale dette da du slipper for at bygge yderligere strøer
samt du spare udgiften til pladerne.

http://www.lav-det-selv.dk/Gallerier/Visgalleri/xmid/186

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Absolut et forslag der er værd at overveje!
Det er langt mere rationelt. Osse hvis der skal indkøbes brædder til formålet. Og ved brug af gamle brædder måske osse billigere. (Det der med små tværstykker og sømbeslag og det hele der skal passe både her og der er jo ikk' til at holde ud! :o))

Men hvorfor egentlig gipsen nederst og isoleringen øverst?

Og hva' er det for noget sort mellemlægshalløj der er lige under gulvbrædderne?
Hej Stumbi
Det lyder som en god ide. Jeg troede egentlig at spånpladen var stærkere end mine gamle brædder - specielt hvis de ikke lå samlet i fer-not.

En sådan konstruktion vil både være billigere og give plads til mere isolering.

Sleb du dine gamle brædder først, så de blev 100% lige?. 


Mvh.
Christian

 

Gipsen lagde jeg for at dæmpe støj og så virker det brændhæmmende. Ikke at jeg tror det har den helt store betydning(syntes dog at huske jeg fik at vide det skulle man),jeg har fjernet al indskudsler og tænkte at der skulle jo noget andet i istedet. Isolering er for at varmen helst skulle blive i gulvet og ikke forsvinde ned i mit kælderloft. 

Der sorte halløj er lyd/trindæmpende No Noise Ekstrem (der findes mange slags)
http://www.billigetraegulve.dk/vores-gulve/tilbehoer/no-noise.aspx
Det dæmper trin lyden og tager ujævnheder op til ca 2 mm. 

Jeg har ikke slebet mine gamle brædder. Nogen af dem måtte jeg kassere grundet flyttede vægge og andre skævheder. 
Jeg købte bare nogle støbebrædder(mener jeg de hed) i samme dimension til erstatning. 

Jeg har også i vores entre bygget ekstra støer på tværs af bjælkerne. Her skulle vi have klinker og derfor et noget mere stabilt gulv. Det var et noget større arbejde...





Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Ja, gips er godt som støjdæmper.

Men - i dit tilfælde - ikke nødvendig af hensyn til brand. Fordi der er pudsede lofter underneden!

Det burde ikke være nødvendigt at gøre noget ved brædderne. Fordi de kan sømmes/skrues så godt fast at de forbliver lige og U-krumme! :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis