Hvad er der galt?

Hej Alle

Jeg har en gammel Mazda 323, som er begyndt at "hakke" i optrækket.
Problemet kommer især i 2. gear, når man giver den gas (høje omdrejninger). Desuden en smule i starten af 3. gear.
Når man først har fart på så kører den uden problemer.

Tror som sådan ikke det er et graverende problem, det er bare træls at den ryster hver gang man skal op i fart.

Håber der er nogle kyndige der kan komme med forslag til hvad det kan være.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvor meget har bilen kørt ? er det motor der hakker? eller kører den jævnt
det kunne lidt lyde som en udslidt slidt kobling, ligger dit koblings punkt meget højt?

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Bilen har kørt 230.000.
Umiddelbart var mit eget bud at der var fugt i tændrørskablerne, da jeg tidligere har oplevet noget a la det samme, dog bare i meget slemmere grad end nu.
Dengang kørte jeg den ned til mekanikkeren, desværre så jeg hvad han gjorde, men det tog ham en spray dåse og 2 min under hjelmen så kørte den som smurt igen.

Desværre ved jeg ikke hvad han sprayede med og hvor. Så bare at han havde tændrørskablerne oppe.

Det virker som om det er moteren der "ryster". Koblingen fejler intet.
det kunne tyde på du trænger til nye tændkabler, rotor og rotordæksel. men der er 2 måder du ka søge lige på den fejl, den ene er tag en klud og tør dine tændkabler af og indvendig på dit rotor dæksel, og spray det hele bagefter med cilikone spray, pronto eller andet produkt der er beregnet til det.
den anden og nemme måde er, når det er blevet mørkt, så gå ud og start bilen luk motor hjælm op og se om der springer gnister på dine tændkabler, gør der det så gør ovenstående

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Når du siger tørre tændkablerne af, mener du så udvendigt? Det er jo det eneste af tændkablerne der er "tilgængelige" med en klud.

Og indvendigt på rotordæksel, er det der hvor tændkablerne sættes til roteren?

Springer gnister PÅ tændkablerne??? Det lyder sq lidt farligt i et motorrum...? Har investeret i en silikone spray (basta) kan den bruges?

Undskyld hvis spørgsmålene lyder dumme, men har sq ikke den store forstand på biler, så vil bare være HELT sikker inden jeg begynder på noget!
jeps de er ikke nemme at tørre af indvendigt

ja tør kablerne grundigt af (udvendigt) og jeps rotordæksel er der hvor kabler sættes på.

der kan godt løbe gnister på tændkablerne hvis de er slidte og det er fugtigt i vejret som det er nu. men direkte farligt er det ikke. det kan dog godt gi et grundigt klap over poterne hvis du rører kablerne når bilen er startet(ja har prøvet og det gør naller)

det skader i øvrigt ikke at tørre alle tilgængelige kabler rene og gi dem en gang silikone det mindsker chancen for elfejl på din bil

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Annonce
Ok det tror jeg lige skal prøves, nu er det jo osse snart mørkt.

Hej

N E J   silicone er den sikreste måde at få tændingssystemet i uorden på
Tag kabler af et af gangen - tør af med rensebenzin også under de gummier der sidder ude i enderne - monter igen og så viddere gør det samme med fordelerdæksel - så kører bilen garanteret 100 %
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hello og pænt goddag - Fik du løst problemet? - Min Mazda 323p (pratical) fra 97 (kørt 195000), er begyndt at gøre præcis det sammen. Det især slemt, hvis den har været på motorvej, haft lidt fart på med lidt omdrejninger - er helt uduelig når den så kommer på alm-vej .. Men står den så natten over - så den nogenlunde igen .. Men en tur på motorvejen og problemet er tilbage .. Sådan var de første 10-14 dage ... Nu den bare skod 24/7os om morgen .. Har læst rundt omkring på forums og tænker problemet er: Egr ventil, tændrør, tændrørs kabler, tandrem? eller justering af stempler i motoren, hvis der er noget der hedder det? eller justering af katalysatoren? Aner non! er begyndt at interseere mig for for bil her for et par dage siden. Hjææælp - Hvad var problemet? )
" anders schsch"
start med at udskifte dit brændstof filter hvis du ikke ved helt præcist hvornår det sidst er skiftet
polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hvis du ikke har fået løst dit problem, så skiftede jeg roterdæksel, tændrørskabler og tændrør, det løste problemet dengang. Men det er efterhånden osse nogle år siden nu
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis