Vandslibe ru egetræ? Samt sæbebehandle?

Hej...

Jeg har arvet mig et fint gammelt tidligere sæbebeandlet egetræs spisebord i super kvalitet og hvor pladen er af 9cm tykke planker... 4 Meter langt

Men det har de sidste mange år ikke været behandlet med noget og fladerne er ret ru... 

Kan jeg vandslibe det? Jeg tænker vandslibe fordi jeg helst ikke vil have støvet i stuen...
Og hvilken korntal skal sandpapiret have?

Det vejer nok i omegnen af 300-350 kg så jeg vil helst undgå at skulle slæbe det både op og ned af trapperne igen

Og hvis man gerne vil have et flot lyst resultat igen hvilket produkt køber jeg så og behandler det med efterfølgende?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du bliver aldrig færdig med en vandslibning, det er alt for fint papir, også rejser træet sig jo bare igen når det tørrer op.

Excentersliber med støvsuger tilsluttet ville jeg nok forsøge mig med, men det støver også en smule.
Giver koluda ret, vandslibning bliver du aldrig færdig med,, plus trærejsning når det så bliver tørt,, ellers skal du vandslibe i den behandling du skal have på bagefter, nu nævner du sæbe,, olie kunne være en anden mulighed,,
Der er overhovedet ikke noget i vejen for at vandslibe med relativt groft sandpapir. Hvis sandpapiret er påsat en rystepudser og formålet er at hindre støvgener!
Men det er nu heller ikke så slemt at hænge tynd/billig plast op som et telt omkring bordet.

Men hvis bordpladen blot er ru og ikke skadet af betydning så er det nemmeste nok at afvaske med grundrens for at fjerne sæben og dernæst (tør)slibe lidt med enten en rystepudser - eller en håndslibeklods.

Allerbedst er i øvrigt at bruge en zie-klinge hele vejen igennem. (Boertset fra finpudsningen til allersidst). Men den kræver øvelse!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis