sbi 200 og gulvgips

Ved i om der i sbi 200 findes anvisninger vedr anvendelse og lægning af gulvgips på forskalning med vandbåren gulvvarme (varmefordelingsplader)?

Der går lidt tid inden den er ledig på biblioteket - er det en man bør købe?

Jeg har sbi 189 (2002 udgave) og synes den er lidt tynd. Så vidt jeg forstår er sbi 200 heller ikke opdateret siden udgivelsen i 2001 og bygningsreglemanget er ændret siden.

Jeg har også kigget på Unidrains monteringsvejledning men der anvendes ikke gulvgips som jeg har forstået er god løsning. Der skal afsluttes med fliser.

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er vist rigtigt at SBI 200 ikke er revideret siden 2001. Det er nok fordi der ikke er nogen (videre) ændringer i BR i forhold til det emne SBI 200 omhandler!
Og det er rigtigt at der ikke står noget om gulvvarme i lette gulvkonstruktioner!

Producenterne af gulvvarmesystemer og/eller gipsplader burde jo have nogle vejledninger om emnet!
Ihvertfald har Gyproc en der hedder: "Vådrum med gipspladevægge"
Og så er der denne link, (hvor de iøvrigt IKKE anbefaler gulvgips i vådrum???):

http://www.gyproc.dk/konstruktioner/gulv+med+gulvgips/gyproc+gulvgips

Novopan har noget vejledning såfremt der anvendes spånplader:

http://www.novopan.dk/Vådrum-55.aspx

Under alle omstændigheder koster SBI 200 kun 190 kr i indkøb.
Har selv haft lånt SBI 200 og det var fandme den dårligste undskyldning for en vejledning jeg nogensinde har set. Til den pris er det tæt på røveri. Blev nærmest mere forvirret end klog fordi der udeladt så mange ting (som f.eks. vådrum på gips). Vejledningen kender heller ikke til fiberplader som Fermacell og hvad de nu ellers hedder.

TOR laver til gengæld gode og opdaterede anvisninger, men det handler jo i sagens natur desværre kun om tagpap

Helt uenig der pilehave!

 

Det man kan sige er at den ikke er let tilgængelig. Det er der nok ikke mange anvisninger fra SBI der er! Den er målrette fagfolk. (Som osse kan have svært nok ved at fatte det alt sammen)

 

Men den oplister alle de krav der skal opfyldes når du vil lave dig et vådrum!

 

 

De mange illustrerede detaljer må en GDS-er da kunne bruge til noget.

Og ligeså gøre GDS-eren  opmærksom på hvor kompleks en opgave det er at lave et vådrum.

 

Endeligt at det måske slet ikke er en opgave for en(hver) glad GDS-er! At lave badeværelser jo!

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis