Investering i solceller

Hej LDS'er

Da jeg overvejer, at investere i et solcelleanlæg, har jeg en række spørgsmål, som jeg håber I kan og vil være behjælpelig med at svare på?

Kan man stadig nå at investere i et solcelleanlæg inden en eventuel lovændring på området? Og tror I en eventuel lovændring vil være med tilbagevirkendekraft?

Hvilken ordning skal man vælge?

Hvilket anlæg bør man købe?  Hvad er et godt kvalitetsanlæg?
Her vil jeg gerne have input for personer som har investeret i et anlæg.
Oplys gerne fabrikat/mærke, størrelse, hvor lang tid dit anlæg har været i drift, og hvor meget det har ydet/leveret.
Jeg ønsker ikke at høre fra forhandlere, da jeg gerne vil have et så uvildigt svar som overhovedet muligt.
Er der nogle som har erfaring med anlæg købt et byggemarked, f.eks. Bauhaus, Silvan, XL-byg, Bygma, m.fl.?  Og sælger de nogle anlæg af en ordentlig kvalitet? Eller skal man købe hos et energiselskab i stedt for?

Kan se, at Bauhaus nu sælger solcelleanlæg med i-Energy microinverter - Er de bedre en almindelig inverter fra f.eks. Danfoss? Der gives pt. 25 års garanti på disse i resten af 2012.
Er Bauhaus' Risen solcelleanlæg et godt kvalitetsanlæg - Er der nogle der har erfaring med dette anlæg?

Jeg håber, at høre nærmere og at svar på disse spørgsmål vil gøre valget nemmere.
I er selvfølgelig velkomme til at komme med anden vigtig input.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg fik sat mit anlæg i drift i fredags. Jeg har kun 13 timers drifttid at referere til, og der har det produceret 15 Kw.
Jeg valgte at få det leveret og monteret af den lokale el-installatør. Min fysik er ikke længere god til tagarbejde og lægge det op ene mand, var ikke tiltalende. Det er et firma, som har lagt mange anlæg op her i pastoratet og er et gammelt firma jeg har brugt flere gange og har tillid til. Det er heller ikke ligegyldigt, hvordan det lægges op. Følg med i den standende debat om tagskader, og spørg dit forsikringsselskab.
Det er et anlæg fra en tysk producent , Solar.
Det er det sædvanlige 5 Kw anlæg.

Jeg valgte at få det lagt op nu her i år, fordi jeg jeg frygter at ordningen formentlig for de fremtidige brugere vil blive forringet. Politikerne har lovet, at der ikke vil ske ændringer med tilbagevirkende kraft, men så er det op til os selv at vurdere, hvad sådan et løfte er værd!! Hvordan er det lige nu med politikerløfter???
Som det ser ud, forsvinder håndværkerfradraget med udgangen af dette år, og det ville jeg gerne udnytte. Måske fortsætter det, hvis DF går med i finansloven.
Husk at håndværkerregningen SKAL være betalt inden årsskiftet, for at du kan trække beløbet fra.
Jeg har fravalgt alle tanker om at afskrive anlægget med de kvaler det medfører med skattepligt og revisor m.m.m.

Jeg søgte og fik megen god info på www.solcelledebat.dk

Med venlig hilsen
ktm

 

Tillykke med dit anlæg,ktm

Jeg venter på at få mit sat op indenfor de næste 4 uger.

Det er et 6 kW anlæg med Renesola mono paneler og Danfoss inverter

Din produktion i gråvejr og 15kWh på kun 13 timer for et 5 kW anlæg ser yderst lovende ud !

Og til trådstarter:

Jeg har talt med min revisor - og vil benytte afskrivningsmodellen - det giver en kortere tilbagebetalingstid. Jeg spurgte også til tilbagevirkende kraft m.m.

Han sagde at tidligere ændringer/lovforslag er normalen at lovgivningen, der gælder ved aftaleindgåelse er den der gælder - altså fra kontraktunderskrivelse og Ordrebekræftelse. Garanti kunne han naturligvis ikke give - men jeg forventer at have mit på det tørre når jeg har modtaget ordrebekræftelse.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej Kmt, EISOE og andre LDS'er

Først og fremmest TILLYKKE med jeres anlæg.

Som I nok kan læst, så er jeg rimelig "grøn" på dette område, så jeg håber ikke mine spørgsmål lyder alt for dummende.

Hvilke paneler har du fået lagt op, ktm? Solar laver sikkert mere end en type panel?

Jeg har hørt og læst, at man ikke skal købe et større anlæg end ens nuværende forbrug - Synes I det lyder rigtigt og fornuftigt?
Nu er vi en lille familie på 4, med 2 pigebørn på henh. 6 og 10 år..... Altså med kommende teenagere, så jeg forventer kun mit elforbrug vil stige.
Så vil det ikke være en god idé, at investere i et lidt større anlæg end ens nuværende forbrug i kWh? Hvis ja, hvor meget større?
Har også overvejet at købe et klimaanlæg i forbindelse med solcelle investeringen. Er det en god idé og er der andre som har gjort lignende med godt resultat?

Hvilken vigtige data er det, at man bør sammenligne på diveres anlæg?

Undskyld mig, men jeg synes godt nok det er en jungle at finde rundt i. For alle har jo det bedste anlæg og deres montering er selvfølgelig også den bedste - ligeså deres garanti..... Men de skal jo også sælge, så jeres personlige erfaringer synes jeg vægter mest.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Skrevet af AJohansen på 04 nov 2012 12:58
Hej Kmt, EISOE og andre LDS'er

Først og fremmest TILLYKKE med jeres anlæg.

Som I nok kan læst, så er jeg rimelig "grøn" på dette område, så jeg håber ikke mine spørgsmål lyder alt for dummende.

Hvilke paneler har du fået lagt op, ktm? Solar laver sikkert mere end en type panel?

Jeg har hørt og læst, at man ikke skal købe et større anlæg end ens nuværende forbrug - Synes I det lyder rigtigt og fornuftigt?
Nu er vi en lille familie på 4, med 2 pigebørn på henh. 6 og 10 år..... Altså med kommende teenagere, så jeg forventer kun mit elforbrug vil stige.
Så vil det ikke være en god idé, at investere i et lidt større anlæg end ens nuværende forbrug i kWh? Hvis ja, hvor meget større?
Har også overvejet at købe et klimaanlæg i forbindelse med solcelle investeringen. Er det en god idé og er der andre som har gjort lignende med godt resultat?

Hvilken vigtige data er det, at man bør sammenligne på diveres anlæg?

Undskyld mig, men jeg synes godt nok det er en jungle at finde rundt i. For alle har jo det bedste anlæg og deres montering er selvfølgelig også den bedste - ligeså deres garanti..... Men de skal jo også sælge, så jeres personlige erfaringer synes jeg vægter mest.
Takker

Det er et svært - næsten umuligt spørgsmål at svare på - som du skriver er der ligeså mange meninger som solcelleanlæg som der er leverandører og ejere .

Der er ikke stor prisforskel på f.eks. et 4 kW anlæg og et 6kW anlæg ( som er det største du må sætte op efter nettomåleordningen i dag ). Har godt nok en kollega som har fået sat et 8kW anlæg op - men det er så ikke helt optimal placering og inverteren begrænser max. ydelsen til de tilladte 6kW.

Med det du ser ind i med 2 teenagedøtre og jer selv ville jeg helt klart vælge et 6kW mono - anlæg som kan producere ca. 6.000 kWh om året - måske lidt mere med optimal placering direkte mod syd.

Mit forbrug i dag er ca. 5.400 kWh om året og jeg har valgt et 6 kW anlæg - så er jeg sikker på at det er stort nok. Og ungerne er flyttet hjemmefra så det er ikke dem,der bruger det her.

I sommerhuset med el-varme har jeg investeret i en luft/luft varmepumpe - det er en rigtig god investering - bedre end forventet. Jeg bruger ca. det det halve el nu.

( forventet ca. 6.000 kWh mod tidligere 11-12.000. ) - det bliver så ikke benyttet særlig meget i selve vintersæsonen hvor det er allerkoldest - men varmepumpen er sat til 10gr. i den periode hvor der før var helt slukket for varmen i vinterperioden.

Jeg vil ikke have solceller på mit sommerhus - tror heller ikke jeg kunne få lov af grundejerforeningen.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 04 nov 2012 14:16 


Med det du ser ind i med 2 teenagedøtre og jer selv ville jeg helt klart vælge et 6kW mono - anlæg som kan producere ca. 6.000 kWh om året - måske lidt mere med optimal placering direkte mod syd.


Et 6 kwp anlæg producere i gennemsnit ca. 5500 kw i danmark om året(i optimal placering stik syd, 38 grader) nogen år vil det lave lidt mere nogle år lidt mindre..

Nogle placeringer i danmark giver så lidt mere nogle lidt mindre, lolland/falster giver mest, nordjylland mindst, men det er ikke den store forskel..
Annonce
Skrevet af Pizzabager på 04 nov 2012 17:51

Et 6 kwp anlæg producere i gennemsnit ca. 5500 kw i danmark om året(i optimal placering stik syd, 38 grader) nogen år vil det lave lidt mere nogle år lidt mindre..

Nogle placeringer i danmark giver så lidt mere nogle lidt mindre, lolland/falster giver mest, nordjylland mindst, men det er ikke den store forskel..
Du har ret.

Tommelfingerreglen siger knap 0,9 x installeret effekt = årsproduktion i kWh ( tilnærmet )

Det bliver spændende at se de faktiske tal. Mine får en optimal placering stik syd med en taghældning på ca. 35 gr.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Tak tak!!

@ Johansen
Det er disse celler jeg har: http://www.solar-fabrik.de/products/pro-modules-roof-mounting/pro-l3-mono/?L=1
Det er en Solar Convert T inverter 6T.
Jeg ved ikke hvordan dette anlæg placerer sig på "hitlisten"

Du har ganske ret. Det er virkelig en jungle at finde rundt i og selvfølgelig priser enhver sælger det anlæg han nu engang har forhandling af. Jeg valgte at lade mig råde af et firma jeg har tillid til.
Det lyder for mig meget rigtigt, at det må være uheldigt at bore skruerne til monteringsskinnerne ned igennem f.eks. min betontagsten, Derfor blev der sat beslag på, der griber om taglægterne og kommer ud under stenene, som lige har fået et lille snit, så de ligger pænt igen.
Ledningerne er blevet hæftet pænt og ordentligt op, så nedfaldende blade mv ikke fanges inde under elementerne. Indførslen til huset er ført fuldstændig fordækt, så ledningerne ikke bliver udsat for sol og vejr.

Anlægget ligger ca 27-28 grader S SV på en taghældning på omkring 45 grader
I dag har det givet 17,63 Kwh, men måleren er endnu ikke sat op til at tælle "baglæns", så vi forærer elværket, det vi ikke får brugt selv. I dag har hustruen dog kørt med opvaskemaskine oa strømkrævende medens solen var bedst.

Absolut spændende at følge med i!

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvis du får løbende skygger på dit tag i løbet af dagen kan micro-inverter anlæget fra Bauhaus godt være en god idet, det vil formentlig være i stand til at optimere produktionen bedre end et normalt serie-forbundet anlæg. Men det er så også dyrere i indkøb, men kan formentlig tjene sig hjem? Derudover får du (burde du hvertfald, kender ikke deres anlæg) mulighed for at følge hvert panel, hvad det producerer. Det er en god fordel hvis nu der er et som ikke yder som det skal, os med serie-forbundne anlæg har ikke rigtig mulighed for at vide hvilket panel der halter, medmindre man kan visuelt se der er noget galt - hvis vi da overhovedet er klar over at noget halter.

Derudover burde (igen, kender ikke deres anlæg) få bedre sikkerhed ide mikro-inverterne jo står for konverteringen oppe på hvert enkelt panel, så i stedet for der går 6-1000 volt DC ned i et kabel, får du altså det som mikro-inverterne producerer, hvilket jo er 230v AC.

Vi har et 6kw anlæg som ligger næsten syd og på ca 20-30 graders hældning. På dage der kun er grå og ikke "skyggen" af sol, kan det producere helt nede under 2 kwh. På gode dage som f.eks. idag har det produceret 15 kWh og der var en dag i sidste uge den var over 20 kWh. Det varierer altså meget om solen kigger frem engang imellem.

PS: Tjek evt. om din installatør er KSO certificeret: http://www.kso-ordning.dk/ksolister/ksolister.asp
Det er ingen garanti/sikkerhed, men det forøger formentlig chancerne for at du får dit anlæg lagt af en der ved hvad man gør.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis