Havebænk ud af træstamme?

Hej

Jeg er begyndt at lave en havebænk ud af en træstamme.
Kan jeg få nogle tip til at få "sædet" jævn og det skal skæres længere ned.
Plus der skal laves hak i føder/stolperne, så stammen ikke ruller.
Er der nogen der har fif. Indtil videre har jeg brugt motorsav.


Lev optimistisk.. 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den er nok ikke særligt behagelig nu.

Bonderøven ville have hugget den ned med en skarøkse, men det kræver en del øvelse.

Hvis dit savsværd er længere end stammens tykkelsekan du vel save vandret gennem stammen og derefter høvle den glat.

En tredie mulighed er at flække den med kiler.
Tjah der er sikkert mange måder at gøre det på
Jeg ville nok save nogle lodrette spor ned til halvdelen af stammens tykkelse med ca. 10 cm. mellemrum. Så ville jeg stikke spidsen af saven vandret  ind ved den første du har skåret, det kræver en skarp klinge / tænder og lidt øvelse, men det kan faktisk godt lade sig gøre at stikke helt igennem. Når den første er ude kan du med en kile slå ned imellem den næste o.s.v. så vil der være plads til at de brækkes af. Når alle er væk bruger du saven som en stor rasp og fjerner de sidste knolde. Det vil nok være en god ide at du stiller den så der ikke samles vand på den, altså en lille smule på skrå.
Jeg fældede en kæmpe poppel i vores sidste hus (eller rettere, jeg fik en ven der har forstand på det, til det) Og ud af et stykke af stammen lavede han en bænk, nu var mit træ ca 1,5mtr i diameter så min ven lavede både sæde og ryglæn ved at skære et "lagkagesnit" ud af stammen.
  

Jeg sleb den med en skrupskive på vinkelsliberen og borede nogle huller så vand kunne løbe bagud. Den ligger bare oven på jorden, og blev holdt fast af et par sten så den ikke kan flytte sig. På bagsiden var et bed, så jeg lagde ca. 20 cm jord mere på, der kunne holde på den.
   
Det største problem var at få den trukket på plads, da træet stod ca 10 meter fra dens endelige placering.

Men i dit tilfælde ville jeg også bare skære en "skive" af og eventuelt klodse den op med nogle sten.
Held og lykke med projektet. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis