Tilslutning af Komfur

Hej

Ville være rigtig glad, hvis nogen kunne hjælpe mig med at gennemskue, hvordan jeg får tilsluttet  mit nye komfur. Skulle gerne have lavet lidt millionbøf til flytteholdet ;-)

Jeg havde selvfølgelig et ikke alt for godt mobilkamera ved min hånd - håber det går alligevel

Her er tilslutningsdiagrammet

Her er et billede af de 5 ledninger, som går fra komfuret

NB - den hvide ledning som er tilsluttet den sorte, skal selvfølgelig væk.

Og endelig lejlighedens eksisterende ledningstilslutning

Det er jo næsten for fristende bare at tilslutte de samme farver med hinanden - men det er nok lige hurtigt nok - og så er der jo også et problem med de to sorte, som jeg mener at vide er faseledningerne (samme med den brune/orange).

Før i tiden stod der et gaskomfur
Men nu skal der bare være et "rent" EL-komfur
MEn det er vel ikke noget problem
Hej Ville være rigtig glad, hvis nogen kunne... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Skrevet af helja på 03 nov 2012 16:31
Som jeg skrev..

Livet er nemt.. og måske det er godt du har skiftet over til Alarm ;-)

Mvh Jan

O.K., smarte!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hej igen
Tidsplanen holdt ikke helt J Så det blev til en gang Pizza i stedet

To spørgsmål
Hvordan kan man se på de sorte ledninger hvilken som er henholdsvis L2 og L3? - øverst billede tre - altså ledningerne som går ind i væggen - står der med meget utydelig bogstaver på de to sorte ledninger: N S 14 og N S 15 (men jeg har på fornemmelsen at det intet har med det at gøre)

Kan vi være sikker på at der sidder en lus på N og klemmen - jeg har svært ved at se det
Her kan man se eller endnu bedre downloade billederne i højformat: http://ge.tt/7hJGZqQ/v/0
Det er lige meget hvilken af de to sorte der tilsluttes til henholdsvis L2 og L3.

Du kan se lussen. Det er det lille stykke flade kobber der er monteret imellem N-klemmen og klemmen oven over...

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hmmm - virker ikke som om det virker - der er gang i kogepladerne - de lyser op (glaskeramisk) og lukker ned igen - i et væk - Ovnen sker der vist ingenting med og der er intet lys i kontrollamperne eller i ovnen eller andre steder

LEdningerne er sat til med garanti efter anvisningerne her i tråden
Hvor mange faser har du i lejligheden? Det kunne lyde som om ovn og betjening ikke får strøm, hvilket kunne tyde på, at der kun er 2 faser. Hvis det er tilfældet, skal du forbinde efter tegning 2
Annonce
Tak for dit indlæg
Tjooo - jeg ved faktisk ikke hvor mange faser der er - men noget tyder vel på,at  der er 3 - hvis du ser på lejlighedens udtag til Komfuret

Har du kontrolleret at der ikke er en sikring der er sprunget ?

Du kan måske se på din elmåler om du har 2 eller 3 faser
Det er første gang jeg har automatiske sikringer - og der er det jo bare en gruppe som sidder med en plastikskine henover - så de er vel enten tilsluttet eller ikke - vil jeg mene
Skrevet af T-buch på 05 nov 2012 13:58
Det er første gang jeg har automatiske sikringer - og der er det jo bare en gruppe som sidder med en plastikskine henover - så de er vel enten tilsluttet eller ikke - vil jeg mene

Prøv at måle om du har 3x 400 V den brune og hver af de to sorte. Eller måske nemmere  230V mellem den blå og den brune, samt mellem den blå og hver af de sorte.

fase
Tjooo - jeg ved faktisk ikke hvor mange faser der er - men noget tyder vel på,at der er 3 - hvis du ser på lejlighedens udtag til Komfuret

Det eneste jeg kan se, er et kabel med 5 ledere. Jeg kan ikke se, hvordan det er forbundet i den anden ende :-)

Man bruger næsten altid kabel med 5 ledere, og selvom der er færre faser. Faktisk tror jeg ikke man kan få installationskabel med 4 ledere - det er i hvert fald ikke en standard vare.

Åben evt. låget til tavlen, så du kan se, hvor mange ledninger, der er forbundet til din gruppe. Alternativt, hvis du ikke har mod på det, eller udstyr til at måle som Fabrin skriver, så ring til en elektriker - så meget koster det heller ikke at få det forbundet af en autoriseret.

Alternativt, så prøv at bytte rund på de to sorte ledninger, og se om ovnen så ikke kommer til at virke, mens nogle af kogepladerne holder op med at virke.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis