Trække ledninger til afbrydere

Hej LDS
jeg er ved at bygge en let skillevæg og skal have en afbryder til loftslys på begge sider af væggen, ved dørhullet. Jeg trækker selv kabler frem og borer huller til kontakter, og elektrikeren tilslutter det efterfølgende. 
Jeg har to 5x1,5 kabler fra hver sin kontakt (en på hver side af væggen) der går op til en loftlampe på hver side. Jeg har ét 5x1,5 kabel der kommer fra skunken og op i væggen til kontakterne.

Men hvordan fordeler jeg det kabel ud til begge kontakter?

Der er vel ikke plads til at samle både "fremkabel", "lampekabel" og en lille stump kabel der forbinder dåsen på den anden side af væggen, i én dåse?
Det er 1 modul LK forfradåser (gipsvæg)

Mvh Troels
 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det mest nærliggende er jo at du ringer til ham der skal tilslutte det, og spørger hvordan han vil have det!!!!

Mvh.
Sten Krog - Aut. El-Installatør
Det kan du mene, men han tager ikke tlf eller svarer sms og jeg vil gerne videre.
Rolias: nej, konen vil kun have stikkontakter nede ved fodpanelet.
Men er det ellers metoden: En 1,5 modul dåse med en stikkontakt, og så lave to strenge til afbryderne derfra?
så må man da håbe det er hende der skal ned på knæ hvergang der skal støvsuges,
men, ja det er en af måderne at gøre det på

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Annonce
Jeg har beklædt væggen med 2 lag gips, og er usikker på hvordan jeg får et kabel fra bunden af væggen, hvis jeg borer hul til en stikkontakt, og op til afbryderne. Der er Rockwool i væggen.
Så er der en anden måde, eller må jeg forsøge med ståltråd osv at få et kabel frem...?
hvis dine vægge er beklædt, så har du vel trukket kablerne først?
ellers er det ikke for sent, det er utroligt hvad man kan "fiske" i en gibsvæg,
et stykke elektrikerrør der er skåret skråt over (som en kanyle) er ganske effektivt

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Men der er nu heller ikke noget problem i at samle det i 1-modul dåserne. Der er rimelig meget plads i forfradåser.
I den dåse med 3 kabler, vil der kun være 9 ledninger, som skal bruges, og det kan man godt få få plads til. Det er jo kun 3 samlemuffer, der skal være plads til. Men sæt en stikkontakt under afbryderen, så er der rigelig plads.
Hej Troelsjorg

Hvorfor vil du egentlig bruge kabler? Du borer kun en gang forkert i sådan et kabel og så er du sgu på den.

Hvis jeg var dig, så vil jeg i dette tlfælde vælge ikke at lytte din kone, og sætte en stikkontakt under din(e) afbryder(e).
Jeg siger ikke, at I ikke bør have stikontakter over fodpanelet - selv har jeg begge dele, for de har hvert sit brugsmønster/formål.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Tak for svarene allesammen.
Jeg endte med at lave en 1,5 m dåse ved fodpanelet og så fiske en streng op gennem væggen. Det var fedt da det lykkedes at få den mokket igennem ;-).
God søndag
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis