Hul i muren

Jeg har de sidste vintre undret mig over, at der er så ekstremt koldt i køkkenet især om morgen. Godt nok er der ingen radiatorer derude, men det var alligevel meget koldt. Jeg fandt ud af i foråret at det trak særligt meget bag et skab, så her til aften rev jeg skabet ned, for at finde ud af, hvad det er der gør, at det trækker sådan.
Jeg opdagede at der er et stort hul i muren direkte ud til omverden, så det er jo ikke så underligt, at der nemt bliver koldt i lejligheden. Jeg skal ikke hunne sige, hvad hullet præcis har været brugt til før, men der sidder et spjæld på ydersiden.

Mit spørgsmål er nu, hvordan jeg billigst og effektivt får lappet hullet?

Derefter, hvad gør jeg med væggen? Skabet var fastmonteret og derfor ikke til at få ned uden at det tog skade, jeg tænker at jeg kan udbedre hullerne i væggen og rense den og få lappet til med manglende tapet og til sidst male hele køkkenet?

Jeg har vedhæftet et billede så i kan se det.



Ved ikke helt om det dur? Ellers kan i se det her:
http://cl.ly/image/0z3h1k3f0h43/Screen%20Shot%202012-10-30%20at%2021.53.56.png

* Spjæld er nok ikke det rigtige fagord, men det er sådan en her i metal:
http://www.nettoparts.dk/images/UNI4223%20-%202-t.JPG
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har de sidste vintre undret mig over, at der... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hvis du har gas komfur kan hullet være den frisk luft åbning der er krav til ved gasinstallationer så må det under igen omstændigerheder lukkes.
Sikke en masse bøvl for et lille hul...

Tag og skær en flammingo klods i størrelse der passer så godt så muligt. Rundt om din flammingo fylder du byggeskum så det er tæt. På indersiden sætter du en gipsplade ind i hullet, spartler og maler. Færdig arbejde.

R. C. Nielsen

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis vi nu holder os til løsningen med hø og plastposen! :o)

Yderst har du risten. Hvis den skærmer nogenlunde af for vejrliget så er det fint!

Så propper du glasswool/rockwool, (som under et kaldes mineraluld), og som du selv nævner. Ind i hullet.

Indvendig f.eks. en bid gipsplade med dampspærre limet på bagsiden.

Du behøves jo ikke at købe 50 m2 dampspærre. Find et plasticsjatek eller sådan noget og klip et pasende stykke ud.
Gipspladen kan være flamingo eller anden plade af organisk materiale! Som f.eks. en bid af den multiplade du linker til!
(Hvis du bruger multiplade i 7,5 cm tykkelse så er det ikke nødvendigt med dampspærre bag denne)

Det er ikke strengt nødvendig at gøre mere ud af projektet!

Flamingoplader købes i 10, 20, 30 osv. millimeters tykkelse (60x120 cm) i det nærmeste byggemarked! Og koster ikke alverden!
Skal der klistres lidt bruger du det vægspartel du alligevel skal bruge til overspartling af hullet.

Tak for hjælpen, nu skal jeg ikke fryse vinteren over :-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også