Solceller til jord

Hejsa.
Mig og min nabo er snart klare med vores solcelle anlæg, nu er det lige vi gerne ville have svar på om det er en god ide at jorde anlægget, altså cellerne på taget.


14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hmm, jeg er ikke sikker, men min kammerat skulle jorde sig anlæg med 6mm² kabler så vidt jeg husker.

Men er ikke sikker på om det var selv cellerne på taget, eller om det var ind ved konverteren/tavlen.

Har du spurgt hvor du købte solcellerne?
Egentligt nej. Der er ingen info omkring det emne. Men jeg og naboen har sat dem op uden jord, så må det briste eller bære :-)
Jeg er sikker på den bedste løsning er at sætte det på jorden. Først i denne uge er der kommet endelige forskrifter for hvordan solceller skal monteres på tag. Jeg tror der kommer en sager de næste år, fordi nogle er monteret forkert eller ikke hensigtmæssigt.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Jamen så kan jeg oplyse at efter de amerikanske forskrifter skal de jordes og der skal være en udvendig afbryder som kan afbryde strømmen. Der har været nogle ulykker hvor brændmænd er slået ihjel at nedfaldne ledninger inde i husene fra solcelle anlæg anbragt på taget. Set på YOU TUBE
Annonce
Hvordan dælen bære man sig ad med at blive slået ihjel af en ledning der falder ned? Så store er ledningerne altså heller ikke.
Det er fordi der er strøm i ledningerne der falder ned.:-)

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

ahh ja, det kan selvfølgelig gøre en forskel :p ;D Jeg sad og forstillede mig en brandmand der forgæves måtte opgive den hårde kamp, grundet flere meter 1,5mm2 var faldet ned over ham
Husk på at der er stor forskel på det amerikanske og det danske elnet.
Danske solcelleanlæg har normalt ikke jordforbundne montageskinner, hvorimod det er et krav i Tyskland.
Den med døde brandmænd pga solceller, er en vandrehistorie!


Ps.
Nogle tyndfilmsanlæg har minus eller plus fobundet til jord, men det er en helt anden historie. ..

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Skrevet af speddy på 13 jan 2013 10:17
Den med døde brandmænd pga solceller, er en vandrehistorie!  
  
  

Der har været vist temlig meget omkring emnet på You Tube, så jeg tror ikke det er en vandre historie, måske snarere nogen der forsøger at gøre den til det.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis