Understøtte sokkel eller ej??

Hej.


Jeg står i den situation at min kælder står for tur her i vinterperioden.

Men jeg står og overvejer om det kan betale sig at understøtte min sokkel, for at hente 10-20cm i lofthøjde.?

Overkant af beton gulv i kælderen nu er ca. 15-20 cm over underkant sokkel.

Mit spørgsmål er så, kan man bare brække alt gulvet(Evt. halvdelen af kælderen af gangen), op fjerne sand/jord ned til underkant sokkelSelvfølgelig stoppe et par cm før.), og så bare støbe 5-8cm beton lag ovenpå igen og på den måde have hentet de ca. 15cm mere i lofthøjde så jeg selv lige kan gå rundt dernede uden at slå hovedet imod loftet hvor der synker lidt?


Hvad ville i gøre/Anbefale? Kan hente et par cm også i lfotet ved at fjerne gammel puds loft og forskalling og udskifte det med direkte rustikloft mod bjælkelaget, så kan vel komme op omkring 210-215 cm i loftshøjde.. vil tro der ca. er 195-198 i loftshøjde nu.


På forhånd tak.

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
når du alligevel banker gulvet op, vil jeg da klart grave ud og understøbe (et lille stykke ad gangen) og herefter grave ud til 350mm flamingo med beton ovenpå, evt. med gulvvarme i!
så kan du til sommer grave ud på udvendig side og isolere med drænplader uden på kældervæggen.

Elektronikteknikeren
Gregeren, Vil det betyde at du mener jeg godt kan banke alt gulvet op i kælderen, men bare kun GRAVE et lille stykke ud af gangen?

Jeg er lidt bange for/ i tvivl om selve beton gulvet i kælderen er med til at holde på noget? , Eller om jeg netop bare kan banke al gulvet op og så grave 1½ meter ud af gangen for at understøtte.. ?

Be Smart - Not Stupid..

Se det kommer jo an på dine jordbundsforhold, vægens styrke osv, så nogen skal vurdere forholdene.

Elektronikteknikeren
Gregeren , Hvem er det lige man får til det så ?
Syntes de murer osv. jeg har snakket med ang. projektet siger det koster flere hundred tusind at få understøttet et sokkel, hvilket jeg syntes tegner mere i den retning det fordi de ikke gider.

Be Smart - Not Stupid..

Gregeren jeg vil hvis jeg går i gang selv tegne en enterprise forsikring.

Dog ved jeg ikke om jeg vil kunne få en ingeniør til at kunne sige hvordan fremgangsmåden skal være?

Han ville vel bare sige: Jamen du skal grave 1m ud ad gangen og så b.la b.la. det nemme penge for ham for uanset hvad han siger skal jeg jo hoste op??

Eller hvad...

Be Smart - Not Stupid..

Ja, nogen gange kan man jo gøre ting selv, og spare penge hvis man følger sin sunde fornuft.

Elektronikteknikeren
Gregeren, ja men jeg ville heller ebare sænke gulvet 10cm og så ikke lave den store ting ud af det, men hvis man kan brække hele gulvet op på en gang og så bare grave ud lidt efter lidt, men det skal ikke tage for lang tid og jeg er ikke den store murer ekspert..

Be Smart - Not Stupid..

Det må vel handle om hvad den kælder skal bruges til!

Der er jo ingen særlig grund til at sænke gulve og fundamenter og lave gulvvarme - bare for fornøjelsens skyld?

Slet ikke hvis "det ikke må koste noget" 

Men at sænke gulvet blot 10 cm kan jo indebære at skillevægge skal understøbes!



Uanset hvad, så et det et kæmpe arbejde at bryde sådan et gulv op og køre væk osv..

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis