Understøtte sokkel eller ej??

Hej.


Jeg står i den situation at min kælder står for tur her i vinterperioden.

Men jeg står og overvejer om det kan betale sig at understøtte min sokkel, for at hente 10-20cm i lofthøjde.?

Overkant af beton gulv i kælderen nu er ca. 15-20 cm over underkant sokkel.

Mit spørgsmål er så, kan man bare brække alt gulvet(Evt. halvdelen af kælderen af gangen), op fjerne sand/jord ned til underkant sokkelSelvfølgelig stoppe et par cm før.), og så bare støbe 5-8cm beton lag ovenpå igen og på den måde have hentet de ca. 15cm mere i lofthøjde så jeg selv lige kan gå rundt dernede uden at slå hovedet imod loftet hvor der synker lidt?


Hvad ville i gøre/Anbefale? Kan hente et par cm også i lfotet ved at fjerne gammel puds loft og forskalling og udskifte det med direkte rustikloft mod bjælkelaget, så kan vel komme op omkring 210-215 cm i loftshøjde.. vil tro der ca. er 195-198 i loftshøjde nu.


På forhånd tak.

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Hej. Jeg står i den situation at min kælder... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kælderen skal bruges til vaskerum lille toilet måske og manderum, På sigt måske et kontor eller værelse..


Be Smart - Not Stupid..

Jeg fundere over om det kan betale sig at betale de 100-200.000kr det nu måtte koste at få understøtter soklen, isolere, gulvvarme osv. Eller om bare at sænke gulvet 10cm er fint og så er det lidt fodkoldt.

Be Smart - Not Stupid..

Fodkoldt.

Netop. Det handler om komfort! Og ihvertfald er et par sivsko væsentligt billigere end et nyt gulv. :o)

Temperaturen i jorden omkring kælderen hele året ligger omkring 8 til 10 grader. Hævder Bolius. Og det kan slet ikke rent energiøkonomisk svare sig at opbryde og efterisolere et kældergulv!
Hva så i forhold til lofthøjde? Ville min fremgansmåde måske
Være mulig ved vare at banke gulv op og grave ned til lidt
Over underlagt sokkel for at hente 10-15cm?

Be Smart - Not Stupid..

Det er jo netop min pointe.. det kan ikke betale sig at bryde gulvet op for at isolere, MEN hvis gulvet alligevel brydes op for at få mere frihøjde, så kan det ikke betale sig at undlade isoleringen..Måske..

Elektronikteknikeren
Annonce
Rolig nu, 100.000 koster det ikke, og slet ikke 200.000.

Du skal få en ingeniør til at lave beregninger på hvordan og hvor dybt du skal understøbe, det kan godt være det koster 15.000 men det er mest for forsikringens skyld. Du kan ende med et hus der er 0 kr. værd hvis du graver forkert ud. Måske har du også brug for boreprøve for at tjekke grundvandsspejl og hvor langt der er ned til fast grund.

Så skal gulvet brydes op og køres væk. Det klarer du selv.

Så får du en entreprenør til at grave ud og understøbe, det gør man typisk 1 meter ad gangen, så soklen ikke bliver belastet ud over dens bæreevne.

Når han er færdig (og du har fået ham til at lave evt. kloak osv. om) så ordner du selv isolering, radonsikring, gulvvarme osv. og støber et fint nyt betongulv.

Uanset hvad er det helt tosset at lave gulvvarme hvis du ikke laver plads til at isolere under gulvet.
Pilehave har ikke fundet nogen som ikke har sagt min. 100.000-200.000kr, kender du nogen i midtjylland, Viborg/Herning området?

På forhånd tak.

Be Smart - Not Stupid..

Lidt mængder på entreprisen ville hjælpe!
Hvor mange m2 gulv?
Hvor mange meter sokkel at understøbe?
Det er 60m2 kælder.

Altså underkant soklen er pt. Ca. 15cm under overkanten gulv. Og der er ca. 195 i lofthøjden nu.

Huset er ca. 6.5 x 8 m

Og hvis man understøtter så skal lofthøjden vel op på de 220-230 som min. Og så skal der være til sand, isolering, stævning osv. Så skal vel sænkes 80-100cm. Eller hvad?

Be Smart - Not Stupid..

Gør-det-selv-Gulv.
10 cm beton levert i kælder 200 kr/m2
300 mm Flamingo 200 kr/m2
Rionet + div. 100 kr/m2
Gulvklinker incl. tilbehør 150 kr/m2
60 m2 gulv min. materialepris 40.000 kr.


Understøbning 7,5 m3 beton. 10.000 kr.

Arbejdsløn understøbning mindst 100 timer 40.000 kr.


Arbejdet kan ikke gøres for under 100.000 kr + moms! :o)


Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis