Nyt tag på udbygninger - hvordan??

Hej LDS

 Så er renovering af stuehuset overstået i denne omgang. Jovist – man kunne da sagtens smide et par 100.000 kr. ekstra i huset, men alting med måde ;-)
Næste større projekt på vores nedlagte landbrug bliver at få gjort noget ved taget på udbygningerne.

Det eksisterende asbestholdige eternittag er helt færdigt – uden tvivl.

Der er 3 længer, hvoraf den midterste for ca 10 år siden fik nyt Planja ståltag på den ene side.

Alt i alt er der ca 650-700 kvm tag, der skal skiftes, så vidt jeg kan regne ud.

De gamle eternittagplader er 1½ m lange – hvilket er lidt længere end standardplader.

Der er 136 cm mellem de gamle taglægter, og 60 cm mellem de nye taglægter.



Min tanke er selv at fjerne de eksisterende tagplader og så fjerne de ”kviste”, som ses på det øverste billede til højre.
Dernæst få en tømrer til at montere nye taglægter, (undertag/kondensdug?), skotrender og så ståltagplader magen til det ”nye” tag.
Er det overhovedet nødvendigt med en kondensdug – pt er der rigeligt med ventillation i udbygningerne, og de bruges kun uopvarmet værksted og opbevaring.

Hvad er den nemmeste og sikreste måde at fjerne det eksisterende asbestholdige tag? Skal jeg have stillads op, eller låne en traktor med frontlæsser, leje en personlift, eller? Hvad ville en professionel gøre?
Hvad koster det at bortskaffe taget ca – jeg formoder der er for meget tag til at det kan køres på den lokale genbrugsstation.
Er der et bud på materialer alene – tag, skruer, underlag samt lægter? Evt. en tommelfingerregel man kan bruge?
Og et bud på arbejdslønnen?
Tips og kommentarer modtages meget gerne :-)

Helst ville jeg nok dele opgaven op i 2-3 dele – altså tage lidt ad gangen – både arbejdsmæssigt og mht. økonomien, men det er jo nok det smarteste at få det hele overstået på én gang.

Mvh. Andreas

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ingen der kar lyst til at byde ind med et par kommentarer, tips & tricks eller andet?

Mvh. Andreas
Det passer ikke at der er 136 cm mellem de gamle taglægter! :o)

Alt efter hvor rådne lægterne er så kan du nok nøjes med en tagstige. Og lade pladerne "kure, russe eller gliden ned af tagfladen. Men kun indtil de når tagfoden. Der monterer du et stop hvorfra de løftes ned på jorden. Eller smides i en container. (Du bor jo på landet :o))

Om det er nødvendigt med kondensdug ved jeg ikke. Ihvertfald ser det ud som om at der er monteret en eller anden dug under de nyeste stålplader. Hvor der iøvrigt mangler ventilation i kippen. (Bør der være).

Du kan spørge din kommune hvad det koster at afleverer så mange plader i deponi. Måske.

Priserne på henter du i tømmerhandlen.

Arbejdslønnen når du henter tilbud. Enten hos den lokale tømrermester - eller måske hos en af de mange ståltagpladegrosister.
Måske Planja som du selv nævner!
Endeligt må der jo være plads til en hulens masse solpaneler!
Tror nu ikke det er meget galt med de 136 cm - lad os sige +/- 10 cm så ;-) Husk at tagpladerne er 1.5 m - hvilket er længere end gængse tagplader. (Og ikke til at skaffe måtte jeg sande, da der røg 2 tagplader næsten øverst oppe på den midterste længe - i stormene i jan/feb i år.)
Lægterne er i øvrigt i god stand - men rygningen har jo været sparet væk, hvilket har medført rigeligt med ventillation, men desværre også nogle lettere angrebne spær øverst oppe - en fagmand må vurdere om de skal forstærkes.

Idéen med at lade dem kure ned mod et "endestop" er god - havde ikke lige tænkt således.

Jeg forsøger at undersøge hos kommunen hvad det evt skal koste at aflevere så mange asbestplader.

Og så må jeg jo nok inddrage en fagmand eller 2 til at lave et tilbud - bare rart at have lidt begreb om tingene inden man ringer.

Mvh. Andreas
PS: Mht. solceller, så er den midterste længe jo stik syd, og dermed måske oplagt til solceller, men de kommer nu nok på stuehuset i stedet, hvor der er (lidt) flere solskinstimer. Ville ellers helst have haft dem hër.

Ok mht. til pladestørrelserne. Når du nu selv har målt dem! 

Men du bør overveje det med undettagsdug og ventilation i rygningen ganske nøje.

Det er ingen tilfældighed at der er åbent i kippen og rygningerne er ingenlunde "sparet væk" Det var en meget almindelig løsning ved landbrugsbyggeri tidligere.  

Du skriver ganske vist at der er god ventilation i bygningerne. Men til gengæld ingen opvarmning!
Og det betyder at der kan være ganske stor ophobning af fugtig luft og kondens op mod den indvendige tagflade. Når der ingen ventilation er i kippen.

Hvis du ser på billedet af det nye ståltag med undertagsdugen. Set indefra jo. 
Så TROR jeg at det er (delvis) forkert udført. (Selv om det er svært at se hvad det hvide under lægterne er for noget?)

Fordi den opadgående luftstrøm mellem undertag og tagplader ikke virker effektivt - fordi der ikke er ventilationsåbninger i kippen. Ligeså bør der være ventilationsåbninger i undertaget - osse i kippen!

Fordi det er så store arealer burde du tage en snak med en landbrugsbygningskonsulent eller en ståltagpladeleverandør. For at sikre optimale løsninger og længst mulig levetid af dit tag. Som vel bør være mindst 40-50 år - li'som det gamle! 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis