Støbning af betongulv med fald og gulvvarme

Hej LDS'ere

Først en stor tak for svarene på mine tidligere spørgsmål om mit badeværelsesprojekt. Det har været en fantastisk hjælp.

Jeg er ved at renovere et lille badeværelse på bare 2,7 m2. Jeg har banket det gamle betongulv op og fået en vvs'er til at installere nye vandrør og afløb (unidrain). 
Planen er så at lægge lidt afretningsgrus, så 200mm eps80 flamingo, så rionet, og til sidst ca 100mm beton med ensidigt fald mod unidrain.
Men jeg skal også have lagt elektrisk gulvvarme, og det er her jeg bliver meget i tvivl. Skal jeg nøjes med at lægge ca 80 mm beton og så lægge varmenettet ud, og så et slidlag ovenpå? Eller hvordan griber man det normalt an?

En anden ting jeg går og spekulerer på er, at jeg har læst at rionettet skal opklodses ca 2 cm fra flamingoen. Men når det står på disse klodser kan jeg vel ikke længere gå på det uden at klodserne presses ned i flamingoen? Jeg bliver nødt til at kunne gå på det når jeg skal ind med betonen

På forhånd tak for hjælpen
Rick
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er rigtigt at armeringen ledt bliver trådt ned i isolerinngen - men jo flere (op)klodsninger og jo mindre trampen rundt på armeringen jo bedre!

Der findes noget her! (Vist osse specielt til opklodsning på flamingo)
http://www.gottfred.dk/pdf/byg/Forbrug%20afsnit%201.pdf

Godtfred Petersen A/S og f.eks. 4a, (Stark), samt en Starkafdeling med speciale i murearbejder ved nok noget om den ting.
Eller beton- eller flamingoleverandøren!

El-gulvvarmen troede jeg man lagde ud med fliseklæb på den afrettede dækoverside. Men det er jo din elektriker der både skal "jorde" armeringen og tilslutte gulvvarmen!
Skrevet af Sitting Bull på 28 okt 2012 13:10
El-gulvvarmen troede jeg man lagde ud med fliseklæb på den afrettede dækoverside. Men det er jo din elektriker der både skal "jorde" armeringen og tilslutte gulvvarmen!


Hej Sitting Bull.
Jeg fik vist ikke helt forklaret det gulv varmen så godt. Det nye unidrain afløb bliver skruet fast i væggen i en bestemt højde. Normalt støber man beton op til kanten af unidrain og så er der den rigtige afstand til at man kan lægge fliser.
Men hvis jeg også skal have gulvvarme nettet lagt i, så skal der vel laves lidt plads til det. Det er derfor jeg tænkte at man feks kunne støbe 80mm beton sådan at der var lidt ekstra plads op til underkanten af unidrainen. Så kan jeg lægge varmenettet og så et slidlag ovenpå. Men jeg er altså ikke sikker på om det er den rette fremgangsmåde.

Og ja, Det bliver en elektriker som kommer og tilslutter gulvvarmen til sidst, men jeg tvivler på han ved hvordan det skal støbes .
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Gulvvarme nettet lægges efter gulvet er støbt, den lægges lige under dine klinker, så dette ikke skal varme hele din betonflade op, men giver hurtig varme i gulvet.
Skrevet af Koludabyg på 28 okt 2012 14:53
Gulvvarme nettet lægges efter gulvet er støbt, den lægges lige under dine klinker, så dette ikke skal varme hele din betonflade op, men giver hurtig varme i gulvet.

Men så skal jeg vel også lave "plads" til det ? Altså ikke støbe beton helt op til underkanten af unidrain, men lave lidt plads og så et pudslag oven på varmenettet.
Eller kan jeg lægge fliser direkte på varmenettet? Jeg vil tro at en tandspartel hele tiden vil sætte sig fast i varmenettet når man skal fordele fliseklæb.

Jeg beklager at jeg bliver ved med at spørge, men det vil være brandærgeligt hvis der ikke bliver plads til gulvvarmen når gulvet er støbt.
 
Nej, ikke et pudslag, men det spartles normalt efter det er lagt, så mon ikke det fylder en 4-6mm alt i alt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg vækker lige denne tråd til live igen, for jeg skal snart til at støbe gulvet.
Jeg regner med at støbe ca 12 cm beton, og når det er hærdet så lægger jeg varmenettet ud, spartler det og lægger så fliser.
Hvad skal varmenettet spartles med når det er lagt ud? Almindelig fliseklæb?
Når denne spartel er hærdet, skal jeg så lave vådrumsmembran oven på dette?

Hvad står der i montageanvisningen for det varmenet? .o)
Der står at man skal bruge selvnivellerende spartelmasse, men det er vel ikke så smart når der skal være fald mod afløb?

I byggemarkedet hvor jeg købte det sagde de at jeg skulle lægge fliser direkte oven på varmenettet, men så kan man jo ikke lave vådrumssikring ( i hvert fald ikke på den rigtige side af varmenettet)
Næe. Med den slags rådgivning er man jo ilde stedt!

Hvordan holdes nettet egentlig fast medens man spartler og/eller lægger fliser ud?

Nu har jeg ikke nogen erfaring med moderne selvnivelerende spartelmasser. Men det er vel kun flydende til en vis grad!

Hvad hedder det gulvvarme-net-system du vil anvende?
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også