Spånsuger størrelse ?

Hej LDS fæller.

Mangler en større -- har en' Power-tooll købt brugt for nogle år siden, men den suger alt for lidt til mit brug, synes jeg.

Hvad har i andre af suger-anlæg??


Min Powertool HCK 260D en kombi afretter/tykkelses-høvl, fra Harald Nyborg som jeg i øvrigt er ganske godt tilfreds med.

Har set på en' ved Dorch & Denola BDC 300 som kan suge 3000M3/t fri luft står der har ingen anelse om, hvor meget det så er?

Er der mon en' eller måske flere kyndige på dette felt?

Vil jeg blive meget glad for lidt konstruktiv indput.

Har i min aktive tid på værkstedet været med til at lave nye rørføringer i nyt maskinsnedkeri, det fungerede nu helt fint.

Der var en' ingeniør som lavede luft målinger med noget udstyr (flov måling) men kender ikke disse værdier fra dengang, & har naturligvis ikke et sådan udstyr, så har ingen som helst anelse om hvor meget der skal til for at det vil virke bedre end det jeg har nu. (måske vanskeligt at besvare indrømmet) & det er selvfølgelig helt på hobby-plan dette her, så har ikke u-anede økonomiske rammer.

Vil være meget glad for et' eller nogle konstruktive indput.

Må jeg på forhånd sige tak?

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har den fra Onkel Harald med den store luftpose i toppen og en plast sæk under, jeg bruger den mest på min Afretter / tykkelses høvl og den tager fint fra. Men hvis den skal trække over et længere stykke, vil jeg tro den er for lille. Jeg flytter rundt med min da mine maskiner står på skabe med hjul under. Mit værksted er ikke så stort at maskinerne kan stå stationært.
Jeg er lige ved at tro at det er samme størrelse jeg har, også med stof-pose ovenover spånsækken.

Hvad hedder din da?

Men kunne som sagt godt ønske mig lidt mere suge-styrke, og er i tvivl om hvor meget luft og dermed også spåner den ny skal kunne flytte, jeg skal "gå" efter.

Det ku' måske være et forsøg værd at korte slangen op i eks. 2 m & en' 3 m for at se om det ændre radikalt på sugestyrken, kan jo altid skare med et rør.

Har købt 5 m sugeslange, men det kan være det er der' problemet ligger, slangen er ellers næsten helt glat indvendigt.

Min høvl er også sat på hjul og forhøjet med ca. 8" sådan at jeg ikke får ondt i ryggen, og er dejlig at stå ved.

Mit gl. fyre-rum er også alt for lille, så spånsugeren står i redskabs rummet som kan aflåses, i enden af carporten.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jeg har en woodstar  DC 12 som jeg købte hos Onkel Harald på tilbud for 800,00 kr. der manglede nogle bolte i kassen, men sådan nogle har vi da altid på "lager" IK-ÅS
Jeg bruger kun den originale slange og har så lavet nogle skiver i træ så der ikke slipper falsk luft ind ved slange studsen.
Jeg kom til at tænke på ! Hvornår har du sidst haft stofposen af og vrangvendt den / banket den godt igennem. Det er jo et filter som skal slippe luft ud for at der er træk nok i slangerne, så en gang imellem skal det altså lige bankes igennem udendørs så alt det fine støv kommer ud af læredet.
Ja du har en pointe der håndværker, men mener ikke det er så længe siden jeg sidst har renste (banket posen)

Men jeg kan self. huske forkert

Ved nærmere eftertanke har jeg haft sugeren skilt ad for at undersøge om der skulle være noget der blokere & dermed for-ringer suge styrken. (og nej jeg fik ikke for mange dele)  

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce

Hejsa..har et lille værksted 6m2  lidt isoleret...trædrejebænk og båndsav....vil gerne have en spånsuger, men pladsen er der ikke...kan spånsuger tåle at stå udendørs, hvis det er vandtæt kasse den står i...tænker mht. Frost og kondens mm.

Ja det vil jeg mene, masser af spånsuger anlæg står ude.

Men om den kommer under tag er der ingen problemer i det.

Men 100% tæt skal du ikke lave det hus/skur.

Du suger jo også luft fra dit lille værksted og den skal jo også komme væk, samt du skal tømme poserne & banke rense filter.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Tak for svaret..tænker på at købe FM150 Lille Spånsuger fra trædrejerbutikken.dk lave en lille rum ved siden af værksted til udsuger. Kan den mon tage finere slibestøv ved drejebænk? Fra udsuger vil jeg trække rør ind i værksted og så lave forgreninger til båndsav og til drejebænk.....nogle kommentarer :):) tak

Spånsuger placeret udenfor værksted, kan ikke tændes i værksted....Skal der en elektriker til at ændre på udsuger så det er muligt at tænde udsuger i værksted.?

I stedet for at se på luft flow målinger mm. ville jeg bare se på motorstørrelse på spånsugeren. Hvis din nuværende ikke er kraftig nok ville jeg gå 100-200% op i motorstørrelse og det er til at forholde sig til.

Jeg har selv en spånsuger med en 1 HK motor hvor der er sat 5 m 120mm rør på og 3 udtag, det er lige i underkanten, jeg ville havde ønsket at det var en 1,5 HK motor.

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis