Radonspærre ved døråbning

Hej

Skal til at have lavet et par ekstra skillevægge i kælderen (den ene erstatter en tidligere bærende) og havde tænkt mig at lave en opbygning som på tegning herunder.

Men hvad gør jeg med radonspærren når der skal laves en døråbning?

Skal den bare ligge løst oven på lecablokken med gulv (f.eks. kliker) langt direkte oven på?
Eller skal jeg sørge for, at leca blokken kommer længere ned i døråbningen, så betonlaget støbes igennem døråbningen?

Jeg havde planlagt at gå igang i eftermiddag, så håber nogen derude lige kan ryste et hurtigt råd ud af ærmet ;-)


2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu ved jeg dårlignok hvad en radonspærre er lavet af.

Og den understøbning forvirrer lidt? (Den er vel kun under væggene og ikke i dørlysningen?)

Men hvis planen er at fliserne skal forløbe igennem dørlysningen så er din løsning jo ikke optimal. Fordi der vel vil opstå revne imellem lecablok og det støbte dæk. Som dom måske vil kunne "overskrides" med fliseklæberen!

Enten skal/kan radonspærren - efterfølgende - skæres op og klæbes til underlaget. Eller du nøjes med at have radonspærren en centimeters penge ind over Lecablokken i hver side.

Eller du bortskærer Lecablokken i dørlysningen så de to dæk mødes et sted midt i åbningen! Hvilket egentlig nok er den optimale løsning. Vil jeg tro!

Klinkerne må ikke løbe igennem i døråbningen ovenpå et lecafundament, da lecaen er mere fast end terrændækket og klinkerne vil enten revne eller gå løse her.

Du er nødt til at lave en smal klinke der har samme bredde som lecablokken, og så lave elastiske fuger ud mod gulvet på begge sider.

Det kan være nødvendigt at lave en radonsikring af en vådrumsmembran hen over fundamentet.



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis