Bundfrossen gearkasse på Irus om vinteren :-(

Hejsa Jeg har en IRUS fejemaskine til at feje om vinteren og jeg har fået den serviceret og den starter ved 1ste træk meeeeen gearkassen er frossen og jeg kan ikke sætte den i gear og bruge den før jeg har haft en varmeblæser under gearkassen 30min.

I min ungdom mindes jeg at møde DSB manden på perronen med sin IRUS i 10 graders frost :-) kl 0600 om morgen så det kan lade sig gøre

Skal man virkelig tage den med ind ved siden af sengen for at den virker ? Eller findes der en mere simpel løsning ? Lige nu passer den sig selv ude i skuret som er uisoleret men tørt.......
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Mon ikke du skal have noget tyndere gearolie på?

Måske den skal vaskes ud i gearkassen, hvis der har været fyldt fedt eller lignende sejt stads på.
For der er vel ikke vand i olien?

Måske multigrade motorolie som eks. 5w40 kunne løse problemet, men om det giver smøring/bæreevne nok, ved jeg ikke.

mvh jens

Tak for dit hurtige svar men jeg vil jo ikke så nødigt hælde noget forkert på som ikke "smøre" nok. Det er jo en noget gammel sag ved nogle andre her i forummet om det ville skade at hælde noget 5w/40 i gearkassen efter en viskning af denne ?
Ja noget er der jo galt, biler har også en gearkassen og de kan jo godt kører om vinteren du er sikker på der er den rigtige olie på?
Eller måske pakdåserne ved trækaslen er utætte og der kommer vand ind? Man må i k k e. Bruge motorolie til gearkasser. Det er " klæbeevnen" og viskositeten ikke god nok til

Skrevet af uldal på 26 okt 2012 12:16
Eller måske pakdåserne ved trækaslen er utætte og der kommer vand ind? Man må i k k e. Bruge motorolie til gearkasser. Det er " klæbeevnen" og viskositeten ikke god nok til

Jeg har efter råd, fra det autoriserede bilværksted, på min tidligere bil kørt med motorolie i gearkasse/difentiale (forhjulstæk)
Det gav ingen problemer, men et meget nemmere gearskifte.

mvh jens
Annonce
Skrevet af je__ns på 26 okt 2012 12:23 

Jeg har efter råd, fra det autoriserede bilværksted, på min tidligere bil kørt med motorolie i gearkasse/difentiale (forhjulstæk)
Det gav ingen problemer, men et meget nemmere gearskifte.

mvh jens

Der er flere der råder til at bruge motorolie i gearkasser, og det fungere også fint, men hvor længe?? 100-200 eller 300.000 måske, hvem ved, det eneste man nok kan være sikker på er at producenten har haft en grund til at skrive hvad olie der skulle på, hvis rapsolie havde været fint havde de nok bare brugt det istedet.

en gearkasse olie er som regel væsentlig  tykkere end motorolie, måske det er for at sørge for en tykkere oliefilm ved syncromeshringene, så de ikke slides så hurtigt, jeg ved det ikke, men de har nok deres årsager..
Patiklerne der dæmper slid i en motor, bliver knuste af en gearkasse eller et bagtøj. Derfor skal der f.eks. speciel olie på biler og motorcykler der har fællesoliesump. Jens, det autoriserede værksted u henviser til, kan kun være et BLMC-værksted

Nej det var nu ikke en Blmc, men et større Japansk bilmærke

Nu køre en fræser ikke mange timer, så mon ikke motorolie vil være ok?

Men jeg kan nu ikke se, hvorfor den ikke skulle kunne køre på en gang trationel gearolie såsom 75w-80

Ellers skal man over i noget syntetisk gearolie, hvis man vil have noget gearolie der er tyndere det tyndere, såsom Castrol TAF. Men kan gummidelene, så holde til det?

mvh jens
Jeg tror bare at kassen trænger til en gennemskylning med renseolie og så frisk på.

Hej. Der er ikke noget generelt at sige om det. Den MGA jeg havde i 10 år af min ungdom skulle have motorolie i gearkassen og LandRover har nogle af de 5-gears der ikke tåler hypoidolie, kan ikke huske typerne.

varmetossen

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis