Tilslutning af ventilator til rumtermostat

Har idag monteret en loftventilator som skal hjælpe med at sprede varmen lidt fra brændeovnen.

Jeg er ikke just en haj til det med strøm så har et spørgsmål om hvordan jeg skal tilslutte den. Der er en blå og en brun ledning fra ventilatoren som på en alm. Lampe. Altså N/L. Termostaten er en som er købt løst ved siden af i harald Nyborg.

Men når jeg kigger på det diagram der er med kan jeg ikke helt forstå hvad indgang Nr. 3 laver. Nogen som kan skære det ud i pap for mig hvordan det skal sættes sammen det hele?


Mvh. Trytter

Bileder af termostat + diagram. 





10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Brun (fase) fra din forsyning til terminal 1
Brun fra ventilator til terminal 2 eller 3. Det afhænger af, om den skal køre når det bliver varmt eller koldt.
Blå fra ventilator til blå på din forsyning.
Vil tro den skal sidde i 3 for at køre, når det bliver varmt. Men ellers er det jo let at flytte ledningen
Hej! Jeg har selv netop stået med den selv samme termostat og kan på ingen måde få det til at fungere. Der er tale om en model TR-93 fra Harald Nyborg. Nogen, der kan hjælpe mig videre?

Selvgjort er velgjort

Har selv bøvlet en del med lige netop denne termostat TR 93 fra Harald Nyborg.

Så her er et billed af, at jeg forbandt både forsyningen(fra kontakt) L (rød) og ventilatoren N (blå) med hinanden med en samlemuffe. Forsyningen(fra kontakt) L (rød) til terminal1 og ventilatoren N (rød) med terminal 2. Så virkede det

Nu bøvler jeg så med at justere temperaturen med de små hvide pinde inde bag drejekontaktens knop...altså hvordan får jeg termostaten til at tænde ventilatoren ved 25 grader og slukke når den kommer under 20 grader... Er der nogen der har et bud på dette?????

Ps. Tak til jer der har spurgt og svaret på denne tråd, det har været meget brugbart


MH
Annonce
Skrevet af MortenHjerming på 15-02-2016 11:44

Har selv bøvlet en del med lige netop denne termostat TR 93 fra Harald Nyborg.

Så her er et billed af, at jeg forbandt både forsyningen(fra kontakt) N (blå) og ventilatoren N (blå) med hinanden med en samlemuffe. Forsyningen(fra kontakt) L (rød) til terminal1 og ventilatoren N (rød) med terminal 2. Så virkede det

Nu bøvler jeg så med at justere temperaturen med de små hvide pinde inde bag drejekontaktens knop...altså hvordan får jeg termostaten til at tænde ventilatoren ved 25 grader og slukke når den kommer under 20 grader... Er der nogen der har et bud på dette?????

Ps. Tak til jer der har spurgt og svaret på denne tråd, det har været meget brugbart

 

 

 


MH
Umiddelbart er det en termostat med ét sætpunkt, dvs. den tænder når den når over temperaturen og slukker når den når under. Kan ikke se af billederne i denne tråd, at det skulle være muligt at indstille hysterese.

Det er de 2 hvideplastikdimser inde imetal ringen med huller i en cirkel, som jeg tænkte virkede ligesom visse timere...Men de justerer vist kun hvor meget temperatur justeringsknappen kan bevæge sig...

Som det er nu så SLUKKER termostaten, når den når over den indstillede temperatur, hvor jeg vil have den til at tænde, når den når f.eks 23 grader...

Jeg fik sprunget et par sikringer indtil jeg fandt denne tråd kan temostaten have taget skade, så det er derfor den ikke gør som den skal????


MH

Efter en del skiften rundt på ledninger osv

Så her er et billed af, at jeg forbandt både forsyningen(fra kontakt) N (blå) og ventilatoren N (blå) med hinanden med en samlemuffe. Forsyningen(fra kontakt) L (rød) til terminal1 og ventilatoren L (rød) med terminal 3 (så ventilatoren starter når temperaturen kommer op på det ønskede antal grader) Så virkede det.
Hvad angår de hvide pinde inde bag drejeknappen har de ikke noget med tænd og sluk funktion at gøre.
Da det nu er lykkedes er der kun tilbage at takke for hjælpen.

MH

Prøvede faktisk samme setup i sommerhuset men rev termostaten ned igen og returnerende temmelig hurtigt, mildest talt var det noget l...
Endte med at bruge min eksisterende Zipato Zipabox til formålet med en Netatmo Vejrstation og en simpel tænd/sluk enhed. Virker temmelig godt TR-93 blev jeg ihvertfald hurtig træt af.

Men som Jenshøj er inde på er det en termostat med ét ssætpunkt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis