Skær i plexiglas, cirker og firkanter.

Jeg skal skære følgende i plexiglas:

Cirkel med diameter 232mm.
Cirkel med diameter 75 mm.
Firkant i størrelsen 100x80 mm.
Firkant i størrelsen 118x82 mm.
Små huller med diameter 3 mm.

Hvilken værktøj mv. skal jeg købe til dette? Findes der værktøj som kan arbejde med flere størrelser osv., så jeg kan spare penge. Jeg har det fint med at skære alt i hånden.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lidt vanskelige mål du har der, men jeg har altid skåret plexiglas med en stiksav eller rundsav med fine tænder. Husk at sætte noget Tesa krepe på der hvor du vil save, det formindsker risicoen for flosser. På lige kanter kan der bruges en meget skarp stanley høvl. Og ellers må du igang med den goe gammeldags løvsav.
Ja der findes stiksavs klinger beregnet til opgaven. http://www.carl-ras.dk/e-shop/kling...inget101a/

Som Håndværkeren skriver, så mærk op på malertape og skær 0,5mm for stort, så kan du rette kanterne med en Ziehklinge (http://www.carl-ras.dk/e-shop/haandvaerktoej/savekniveogskrabere/kniveogskrabere/ziehklinger/ziehklinge/ )

Held og lykke med skæret 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tusind tak for svar. Jeg kaster mig ud i det
Jeg ved ikke hvor tyk din plade er, men du kan med fordel bruge en 10mm MDF plade som underlæg, når du skal skære(så du skærer igennem dem begge), eller du skal i ihvertfald sørge for at plexipladen ikke kommer i selvsving (ryster eller klaprer) når du skærer, da den ellers kan knække eller splintre.

Og husk at fjerne beskyttelses filmen til sidst... Det gemte jeg på et forsats vindue og blev først opmærksom på det, da konen grinede af mig 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvis kanterne kan ses ved anvendelse er det nogen gange ikke så pænt med de savede kanter. 
De bliver som regel mælkehvide og er meget svære at få pæne med mekanisk påvirkning.
I stedet for kan man få helt glasklare kanter ved lige at varme dem med en flamme(gas eller hvad man nu har, evt ukrudtsbrænder), men forsigtigt selvfølgelig. 

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Du kan "trække" dem ganske pæne og næsten helt klare med Ziehklingen (eller et stykke glas).
Det er næsten som at høvle et stykke træ, det har jeg ihvertfald haft held til at gøre.

Det med varmen har jeg prøvet på en rund pind(fra en persienne)... jeg vidste ikke om det var pvc,akryl eller polycabonat så jeg prøvede bare at varme den op, og bukke den... desværre blev den mælkehvid der hvor bukket var, måske fordi den fik for meget varme, eller fordi "glasset's" molekyler bare flipper ud over at blive varmet og strukket i en ny form.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også