Hegnsbrædder i lærketræ - hvilken beskyttelse/olie?

Hej med jer

Jeg har købt en masse hegnsbrædder i fint, lyst sibirisk lærketræ .. jeg vil gerne behandle det med noget transperrant, så jeg beholder den naturlige farve, men naturligvis samtidig give det noget der beskytter bedst muligt mod vind, vejr og sol.

Hvad skal jeg behandle det med for at beskytte bedst?

/Morten
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lærketræ har et naturligt stort indhold af olier, så det vil nok være det smarteste at fortsætte i den retning, men du kan ikke hindre træet i at blive mørkere med tiden uden du lukker overfladen med en god lak. Og det vil blive meget dyrt hvis du ville larkerer dit hegn, nok i omegnen af 500,00 kr. pr. m2. og så skal det jo larkeres med et par års mellemrum !
Du kan købe en lys Svensk trætjære, husk at der skal tørelse i. Så vil dit hegn kunne stå flot i mange år.
Det er vigtigt først, at give det en omgang svampedræbende middel, da der ofte er svamp i lærketræ, hvilket bevirket det bliver sort.
Selve behandlingen er der jo mange muligheder/meninger at vælge imellem.
Alm træbeskyttelse, såsom Gori.
Lindolie, med forskellig tilsætninger
Trætjære af forskellige afskygninger, og tilsætningsmidler.

Husk at der skal bruges rustfri skruer/søm når det er lærketræ, hvis det ikke skal have heldækkende maling, ellers kommer der sorte striber, fra skruer/søm.

Jeg lavede for et par år siden Garage i Sebirisk lærk
Med følgende behandling.
Svampedræber
Gori grundingsolie
Gori 100 heldækkende atazitgrå

Men skal plankeværket fremstå i natur, er det selvfølgelig ikke vejen frem.

(jeg brugt udelukkende lærketræ, fordi jeg kunne købe det utrolig billigt)
Mvh jens
Skrevet af je__ns på 25 okt 2012 10:13
Det er vigtigt først, at give det en omgang svampedræbende middel, da der ofte er svamp i lærketræ, hvilket bevirket det bliver sort.
Selve behandlingen er der jo mange muligheder/meninger at vælge imellem.
Alm træbeskyttelse, såsom Gori.
Lindolie, med forskellig tilsætninger
Trætjære af forskellige afskygninger, og tilsætningsmidler.

Husk at der skal bruges rustfri skruer/søm når det er lærketræ, hvis det ikke skal have heldækkende maling, ellers kommer der sorte striber, fra skruer/søm.

Jeg lavede for et par år siden Garage i Sebirisk lærk
Med følgende behandling.
Svampedræber
Gori grundingsolie
Gori 100 heldækkende atazitgrå

Men skal plankeværket fremstå i natur, er det selvfølgelig ikke vejen frem.

(jeg brugt udelukkende lærketræ, fordi jeg kunne købe det utrolig billigt)
Mvh jens
Lige præcis. Giv det noget svampedræbende og så en god transparent træbeskyttelse eller træolie i farven lærk/pine. Det vil gulne en lille smule, men pigmentet i træbeskyttelsen/træolien, hjælper med at beskytte træet mod solens nedbrydende stråler, samt mod insekter og svamp.

Om du vil bruge det ene eller det andet, er nok mest en temperamentssag.

Hej igen

Tak for de gode input allerede - jeg kunne dog rigtig godt tænke mig hvis I ville komme med nogen konkrete anbefalinger af - hvilke produkter jeg skal bruge, for jeg er lidt lost , og det er jo ved at være absolut sidste udkald inden brædderne skal holde vinteren over ...
Det har vi jo gjort.;-)

Transparent oliebaseret træbeskyttelse i farven lærk/pine. Eller ditto træolie, hvis du foretrækker det.

Hvis du vil have et brandnavn, så er der mange forskellige på markedet, som er lige gode. Jeg nævner i flæng Pinotex, Gori, Jotun, Flügger, Collstrop, TræNord, Lakrol, Sigma og mange flere. Så længe du holder dig fra det billigste hos Jem&Fix eller Onkel Harald, så er de fleste transparente produkter nogenlunde lige gode.
Annonce
Ja okay - det var faktisk også mere svampedræberen jeg var lidt i tvivl om
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også