Tak for sommer 2012 - hvad har vi lært?

Hej så har vi pakket sammen ---

--- nu tænker jeg så lidt på hvad vi har oplevet - og specielt "Hvor blev vi klogere?"

Den stævnstige jeg lavede sidste år, blev brugt jævnligt, når vi gik ind til de små øer ved stranden - det er dejligt, at vi ikke skal have våde fødder hver eneste gang:



 Vi lærte at der er idyllisk ved Als - det kan I selv se her:


Vi lærte at vi KAN slippe for begroning:
BUNDMALING; Vi brugte 2 lag Mille Ultimate 2 med Ultimate Active tilsat efter opskriften - og der var intet begroning bortset fra lidt tynd slimet belægning.
Det har jeg ikke oplevet før, så jeg skynder mig at fortælle det videre.

Vi lærte hvordan man sejler kanetur:
Vi vidste i forvejen at i medløbende søer, skal man afpasse farten, samt måske styre skråt gennem bølgerne, så man ikke mister kontrollen (ved at skære ud) - men vi lærte noget nyt:
Når man sejler i medløbende søer og kommer ind over et område med lavere vand, så er der en lumsk overraskelse.
Det er svært at se på forhånd, at bølgerne bliver tættere og mere krappe, når du kommer ind over en "bule på havbunden" med kun ca 3m dybt vand.
--- Vi lærte at det giver en ukontrolleret "kanetur", når man ikke meget hurtigt får slået ned for gassen.
Ubehageligt og lærerigt - bare s´ån til almindelig orientering ;-)
For fremtiden sejler vi udenom "bulerne på bunden" i store bølger.

Og til sidst fandt vi ud af at der er fredeligt og ingen restauranter på Grensholm - men det var jo forventeligt.


Og med dette sidste billede fra Grensholm ved Birkholm, siger jeg tak for denne sæson.
Vi fik faktisk sejlet en masse trods vejret - Håber at I andre også fik en fin sommer trods alt

mvh A.


To ulykker kommer sjældent alene.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg er ihvertfald blevet meget klogere i denne sommer, fik en gammel drøm opfyldt, nemli en båd til bare at hygge rundt med når tid og vejr er til det. desvære viste sommeren på Perlen i Østersøen sig ikke fra den sejlvenlige side, men sammenlagt er det vel blevet til ca 10 timers tøffen rundt.
og jeg har fået set Bornholm fra en side som man ellers kun ser når man nærmer sig med færgen :-D

men jeg klager ikke voldsomt meget, har fået bådplads i en rigtig hyggelig havn hvor næsten alle kender alle :-) jeg har fået en båd som i den grad kan bruge min fritid på både ønsket og uønsket måde. det sidste primært fordi kølingen driller, men det håber jeg på at få mere styr på i løbet af vinteren.

så jeg siger os tak for god rådgivning her i båd delen og regner nu nok med at råbe på hjælp igen på et tidspunkt

og jeg er helt sikker på at min første båd bestemt ikke bliver den sidste :-D

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Der var meget regn og blæst..
Hver gang vi havde tid (fri) til at sejle var vejret blæst og regn..

Men vi valgte så at trodse vejret og sejle til Marstal.. Regntøj på og så rebe storsejlet og lille forsejl.
Så gik det perfekt gennem de smalle løb og kun hvor vi kom fri af den smalle sejlrende og lavt vand, mellem Drejø og Hjortø blev bølgerne presset sammen så lige meget hvad, så bankende stævnen ned i næste krabbe bølge..

Men jo tættere vi kom på Marstal, jo bedre blev vejret og vi ankom i solskin og vi blev så flere nætter og hver dag havde vi blå himmel, varme og solskin.

Vi kunne så sidde og se regn på Langeland og Sydfyn.. Iført t-shirt og shorts.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej Grandoldman
--- det var i samme område at vi oplevede at bølgerne blev meget krappe - og fik en kanetur: Lige NV for Birkholm er der et lille område med 2,7 m (skriver søkortet), hvor bølgerne var meget krappe.

Ja - med det vejr vi havde her i sommer, så er det bare med at tage afsted, når der en gang imellem er chance for lidt godt vejr.

Det var da godt at i fik en fin tur ud af det dén dag!

Hilsen A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Ja fra man forlader sejlrenden mellem Drejø og Hjortø. Vinden kom fra sydvest så vi gik for sejl og motor og pinte den mod vinden på en meget hård kryds.
Da vi kunne falde af mod syd - sydøst kunne vi slukke motoren og gå for rebet sejl og så var sejladsen fin nok.. men ja meget tæt mellem bølgerne og ikke mindst, dybt ned mellem dem.

Når så man kommer øst for Egeholm Flak bliver vandet fladt og strøget igen.. og så kom kaffen frem.. på vinden skråt bagfra - den jeg kalder kaffekursen.

For øvrigt så bruger jeg Det Levende Søkort inden jeg sejler hjemmefra, og så en geonav plotter på selve turen..
Der er ikke noget der antyder at det er krabbe bølger.
Vi oplevede det mest mellem 2 og 4 meter linjen. Tror ikke kun at det den lille knold.. Det er hele linje hvor 17 meter vand bliver presset ind på 2 til 4 meter.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej Grandoldman

Ja det skal da nok passe, at det er hele vejen på 2-4 meters dybde. Jeg har oplevet det andre steder, også på ca 2-4 m.

Når man læser sejlerbøger, så skriver de jo om områder med uroligt vand; Det kan være hvor der er kraftig strøm over et lavvandet område og især mod vinden - og det sker sikkert mange steder i de farvande med meget tidevand - f. eks. England. Men det forekommer altså også i det dejlige og fredelige Sydfynske ø-hav.
Vores "kanetur" var ret skræmmende, fordi jeg i et stykke tid slet ikke havde kontrol, og bare skøjtede hen ad bagsiden af en bølge, med en lidt ubehagelig krængning. Det kan ikke anbefales.

Når du skal fra Svendborg til Marstal, hvorfor sejler du så vest om Thurø (og hjortø osv og hvad dertil hører af småøer) - tager du ikke den anden vej?

Hilsen A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Annonce
Du havde bølger og vind bagfra - ja det er ubehageligt. Ligesom skråt bagfra.
Jeg sejler altid den vej, fordi den kortere og fordi vestenvinden (som der er ofte) på størstedelen af tures giver vind fra tværs enten agter eller foran for tværs.
Den anden vej skal man lænse det meste af vejen til Rudkøbing. Den smalle sejlrende til Rudkøbing kan have modstrøm der er så kraftig at bøjerne ligger under vandet.. og så er der længere ind til Marstal hvor man skal krydse.

Nu du skriver hvad du har oplevet og lært. Så gav vi båden et lag bundmaling fra Biltema - den med kobber.

Der var ikke nogle ruer på den og kun lidt slim og det set i lyset af at vi næsten ikke har sejle denne sommer. De sidste to måneder inden den kom op sejlede vi maks. 5 timer. Og der hvor vi ligger i havnen er der ingen strøm..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej igen
Ja det er jo nok rigtigt med turen den vej til Marstal - jeg har ikke sejlet ret meget den vej rundt, så jeg kender det ikke ret godt - men jeg kan godt forestille mig at der er meget strøm v. Rudkøbing - renden er jo smal.

Ja så har vi OK bundmaling til næste år - og hvis vi så alle sammen krydser fingre og bruger "tankens kraft" for en ordentlig sejl-sommer - så kan det kun blive bedre til næste år.
hej A.

To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis