Bagplade i garageskab

Da jeg monterede et nyt stort indbygningsskab var jeg så heldig at få listet den gamle forramme og de fire overfalsede låger af uden at de gik i stykker. Disse vil jeg nu bygge et skab til garagen af.

Det er jo ikke noget der burde tage så lang tid, men jeg har lige et spørgsmål:

Garagen er uopvarmet, opbygget i pudset gasbeton og på knap 50 m2. For at sikre sideværts styrken i konstruktionen vil jeg montere et gennemgående vandret stykke plade i top og bund - lidt li'som i et køkkenskab og skabet bliver også skruet fast til væggen.

Skabet skal bygges op ad en pudset væg i en fhv. rimelig stand og nu overvejer jeg om jeg blot kan udelade den/de bagplader man normalt ville montere i en fals eller not. Skabet skal jo ikke opbevare krystalglas eller antikviteter ... blot værktøj, materialer osv.

Ud over at spare udgiften til bagpladerne tænker jeg også ifht skimmelsvamp osv i dette uventilerede hulrum man laver. 

/bjørn

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nok bedst at undlade bagpladen, der kommer nemt fugt og skimmel bag sådan en plade.
Du kan jo skrue skabet fast i vægen, da det nok er noget ustabilt, uden bagpladen.

mvh jens
Ja, som Jens skriver så er det bedst uden bagpladen, jeg ville montere et bræt i toppen mellem siderne, som så fastgøres til væggen, dette sikrer en rimelig stabilitet i skabet.
tak til begge - der sparede jeg så lige en bagplade på 220 x 185. Jeg gir en porter i lufthavnen  8^)
@René: ja som jeg skriver "For at sikre sideværts styrken i konstruktionen vil jeg montere et gennemgående vandret stykke plade i top og bund"

/bjørn

Forrammeskabe blev normalt monteret direkte på bagvæggen.

Sku' det være primitivt så med skråsøm igennem de lodrette skilleplader, (evt brædder) og ind i murværket!. Eller op i loftet. Eller ned i bundpladen!
Eller med lister påskruet eller -sømmet væggen! Hvor til skillepladerne så blev sømmet!

Eller ingenting! Sådan et skab kunne sagtens hænge i forrammen. Særligt hvis der blev tapetseret og malet EFTER opstillingen! :o)
Ja som sagt var det et gammelt indbygningsskab jeg lirkede af inden en renovering ...



I 'hullet byggede jeg et nyt skab ind bagefter. Det er med skydedøre, kostede 500 kroner i den blå avis inkl spotbaldakin og chefen er tilfreds



Egentlig skulle jeg bare isolere den modsatte skråvæg men 'når det nu er blevet så pænt ville det så ikke være synd hvis du ikke også fixede ..."

/bjørn

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også