Køkkenlåger, der springer af og overfalder børn?

Dette er sikkert jordens underligste spørgsmål, men det er ikke desto mindre RET vigtigt for mig. I dag smækkede min to-årige lågen til et højskab i køkkenet, og så hoppede lågen simpelt hen af hængslerne! Den faldt hen imod husets anden to-årige med kurs mod hovedet, men han var heldigvis i bevægelse, så den ramte kun foden. Heldigvis uden noget brækket.

Jeg er selvfølgelig RET rystet over, at det kunne ske. Det stod bestemt ikke på listen over, hvad man skal huske at børnesikre. Jeg ville også bedre kunne forstå det, hvis hængslerne var røget, og det altså var noget slid, men det her forstår jeg slet ikke - hvordan kan det ske? Er der nogen ideer til, hvorfor det sker, og hvad jeg kan gøre for at forhindre, at det sker igen?

mvh. tina

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvilken slags hængsler? Klik på eller gamle typer hvor lågen skal løftes af?

 

Uldal, det er den type, hvor lågen skal løftes af. Over en tredjedel af skabet er dækket af noget afdækning af rør, som gør, at lågen skal være noget åben, for at den kan pilles af, så det har godt nok været uheldigt.

Vil det hjælpe af skifte dem ud med nyere modeller, der skal klikkes på, og kan man det?

mvh. tina
næ, du kan ikke uden videre skifte hængslerne ud, da det kræver man fræser i lågen. DE hængsler du har er ellers de mest børnevenlige, da der skal noget magt til at løfte lågen 3-4 cm. Er det hele hængsler der er røget ud med skruer og det hele eller er lågen bare hoppet af "pinden"?

 

Uldal, de er hoppet af pinden, det hele er intakt.

Mvh tina
Så en to-årig har ved at lukke lågen kunnet hæve den tunge højskabslåge 3 cm? Det lyder meget underligt.
Sad lågen korrekt før den blev lukket? Kan du evt. ligge et billede op af låge og hængsler. Så kan det være der er nogen som kan give en forklaring.
Annonce
Taina, du kan montere en skrue eller lignende lige over hængslet så det ikke kan hoppe af.
Hvis du skal ind til rørene må du lige fjerne skrue igen.

Bent.
De er lumske sådan nogle bæster, hænger bare der og venter på at et uskyldigt barn kommer forbi.
Jenshøj, "pindene" er tættere på 1 cm end 3 - jeg forstår nu alligevel din undren, for lågen er pænt tung. Det er i hvert fald noget helt andet end lågerne på mit klædeskab fra Jysk :-) Skal jeg sætte lågen på og tage billede? Eller hver for sig?

Bent Andersen, det lyder som en god idé!

Akselj, ja tænk at skabslåger er sådan nogle fæle ondskabsfulde nogle - hvem skulle dog nu have troet det!! :-))))))

mvh. tina
Det er set før i verdenshistorien. Et lille fif er, at smøre hængslet .. Ganske simpelt. Et tørt hængsel kan arbejde sig langsomt opad. Måske har lågen været taget af engang og aldrig rigtigt kommet på plads igen. På den anden side, får ungerne trænet deres reaktionsevner..

 

Så er hængsler smurt, og tre skruer monteret over dem. Så kan den lære det, kan den!!

Jeg fortalte om min oplevelse på et andet forum, og her var der en, der havde set, at hendes datter på tre år smækkede en dør, som så hoppede af. Heldigvis kun af det ene hængsel. Går nu og kigger mistroisk på døre og overvejer montering af flere skruer...!! Heldigvis er hus så gammelt, at sådan nogle tiltag ikke ligefrem gør noget drastisk ved hverken det overordnede billede eller værdien :-)

mvh. tina
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis