Kældervæg og omfangsdræn

Hej

Vi har et ældre hus fra 1949. Vi fik lavet omfangsdræn maj sidste år. Det blev lavet med drænplade, drypnæse, dræn, filtergrus, plus et asfaldt ligende produkt(den komplette pakke). Samtidig blev der lagt tørledninger ned til tagbrøndene, så tagvandet nu kan blive ledt effektivt væk.

Foruden dette anlagde vi terasse på sydsiden af huset med korrekt fald væk fra huset. Og fik lavet afløbsriste i den gamle belægning.

Da vi anlagde haven, blev faldet i græsplænen rundt om huset rettet. Så der nu er faldet væk fra huset 

Alt dette var nødvendigt, da vores kælder var meget meget fugtig og vi havde oplevet, at have svømmingpøl i kælderen en vinter.

For at tørre kælderen op, har vi nu haft en affugter fra onkel harald kørende siden etableringen af omfangsdrænet. Den har indbygget hygrostat og starter faktisk nu kun når vi tørretøj i kælderen. Den er sat til, at start ved 50% luftfugtighed. For at yderligere at få fugten ud af kælderen har vi haft temperaturen i kælderen over 20 grader.

Jeg vil derfor snart begynde at renovere/shine kælderen op. Men jeg har et spørgsmål. Mine kældervægge er fugt skadet, har saltudblomstringer, afskallet puds og grimme.

Da jeg også skal have trukket nye installationer (El, vand og varme) vil jeg helst lave forskalningsvægge (gipsvægge) rundt langs udemuren. Det vil spare mig for meget arbejde (jeg hader murerarbejde) og give mig et hurtigt resultat.

Jeg har selvfølgelig læst op på emnet, og alle fråråder jo en træ/gips konstruktion i en kælder ydervæg. Men jeg har jo stoppet fugten udefra. Kan man så ikke tillade sig det ?






Man kan lære alt, hvis man gider!
Hej Vi har et ældre hus fra 1949. Vi fik lavet... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du dropper fodpaneler..

Elektronikteknikeren
Og når du så skal igang med at pudse væggene, er der et godt lille råd til dig. Put et par dråber opvaskesæbe i vandet du bruger til at blande mørtelpudsen med, så skvatter det ikke ned hele tiden.
Her er en lille opfølgning på projektet. Første rum er nu næsten færdigt. Der mangler lige lidt plet maling rundt langs den nye sokkelkant og en radiator.


Jeg har smidt et par billeder ind:
  




Der er selvfølgelig ingen renovering uden overraskelser

Den tidligere ejer havde "smurt" støbt noget satans blå noget hele vejen rundt mellem væg og gulv. Det var meget ujævn og svingede i tykkelse fra 5 til 80 mm. Så det måtte jeg skære væk med en vinkelsliber og støbe nyt gulv rundt langs med kanten. Man kunne forestille sig, at han har gjort det, for at sikre fugtsikre 

(Soklen går ikke længere ned end gulvet, og jeg er ikke interesseret i at understøbe hele kælderen)

Rummet skal bruge til kontor, da vores nuværende kontor, som faktisk er et repo på 1. sal skal inddrages til børneværelse 



Man kan lære alt, hvis man gider!
Herligt med en sådan opfølgning.
Fungerer rummet så som forventet uden fugtgener?

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Netop. Glimrende med lidt opfølgning.

Men forklar måske lidt mere om projektet.
(Af hensyn til de andre "stakler" der osse har en kælder de drømmer om at modernisere :o))

Hvordan "fasadefræsede" du, hvad slags tyndpuds og maling?

Og det er jo rigtig meget abejde du har lagt i det projekt! Skal rummene bruges til noget fornuftigt. Som "se fodbold TV stue med hjemmebar" f.eks? .o)

Jeg ændrede lidt i opskriften

Jeg endte med at banke løs puds ned og kun reparere puds. Derved have lidt mere grove vægge.

Jeg valgte også at bruge cempexo istedet for silikat pga.prisen.

Rummet skal bruges til kontor.

Der går nok 1-2 år før jeg tager næste rum i kælderen. Så har jeg lidt tid til at se om løsningen holder. Der er indtil videre ikke være fugt gennemtrængning.

Gulvet / klinkerne er dog kolde pga. den manglende isolering, men det forventede jeg. Hvis jeg havde haft muligheden, for at støbe nyt gulv med isolering uden at skulle understøbe. Havde jeg valgt det. Men rammerne i et hus fra 1948 er jo nogen gange "låst" for en. Jeg ville ikke kunne få mere prisen af understøbningen hjem ved et salg.

Da jeg fik lavet omfangdræn gravede kloakmesteren  et dybere hul end soklen til en sandfangsbrønd. Hullet stod åbent i flere dage, I den tid sivet der ikke vand ind. Hullet var vel 60-70 cm under soklen. Kloakmesteren nævnte selv, at der derfor ikke vil blive problemer med grundvandspejlet. Men ellers har jeg ikke foretaget noget for at forhindre grundvand

Jeg har op stigende grundfugt, da det gamle betongulv består af et klaplag direkte på sand/jorden. Der er ikke noget kepilærbrydende lag. Jeg har haft et stykke plastik liggende på gulvet i flere måneder nede i kælderen for at se, hvor stort problemet var. Og det var meget begrænset. Jeg valgte dog fliser som gulvbelægning, da den op stigende grund fugt kan forlade gulvet via fugerne. Og gulvet er fugtbestandigt. Jeg vil dog ikke have nogen betænkeligheder ved at have spredte "pynte" tæpper liggende på gulvet.    

Man kan lære alt, hvis man gider!
Det lyder meget fint og rigtigt alt sammen.

Men hva' med rumventilation?

Og der skal måske holdes ekstra godt øje med luftfugtigheden!
Der er monteret ventiler i samtlige vinduer. Og jeg har monteret tvangs udluftning via en friskluft ventil i muren på 110 mm.

Hvis behovet stiger. Jamen så vil jeg øge antallet af friskluft ventiler i murene

Man kan lære alt, hvis man gider!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også