F... fjernvarme og udgifter!

Hej alle kloge mennesker!

For ca. et år siden flyttede vi i en murer mestervilla fra 1926 med fjernvarme - meget har jeg forstand på, men ikke fjernvarme.
Derfor kom der en"klog" mand fra Tre For og gav mig et kursus som jeg syntes jeg forstod, men kan simpelthen ikke forstå jeg skal bruge så mange penge på varme. (Kommer vi til)

Lidt om huset:

3 etager, men bruger og opvarmer kun de øverste 65 kvm, da vi er igang med ombyg af stuen.
- Hulmursisoleret
- Termovinduer fra 1981
- 190 mm på loftet
- 100 mm i skunken
- Afkøling på vandet er som minimum 20 gr.


Forbrug for et år. 15,86 Mwh

Et er at jeg ikke helt forstår princippet i anlægget, noget andet er at jeg synes ikke det kan passe at 2 mand skal bruge 15,86 Mwh på et år.
Der har tidligere boet en vvs'er i huset, og det ser ud som om alt rørføring er OK. Jeg har prøvet at vedhæfte billeder af anlægget, og især uret synes jeg er en videnskab. Mine radiatorer på 1. salen (hvor vi bor i øjeblikket), står på 3½ og det er ikke fordi det er varmt. Selvom jeg skruer op på fuld knald, så sker der ikke en klap med varmen. Trykket er på 2 bar, og alle er udluftet.
Min pumpe til varmen står på trin 1 - læste et eller andet sted at det var det bedste!
Som i kan se på billedet, så kører jeg ikke på ur, da jeg ikke ønsker det koldt om natten, og læste et sted at der ikke var noget at hente på den konto. Samtidig har jeg sat skyderen på 1 efter at have snakket med Tre For.
Alt er tæt i anlægget selvom det er af ældre dato (varmeveksleren til varmen er kun 3 år gammel)

Giv mig lige en hjælp til hvordan jeg udnytter pengene bedst muligt, og eventuelt kan nedsætte forbruget lidt for 2 mennesker. Frygter sku et eller andet sted snart at blive færdig med 86 kvm stue, da det da vil sætte forbruget i rekordbogen for fjernvarme!



Hej alle kloge mennesker! For ca. et år siden... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Følgende data skal du altid har i blik:

Udetemperatur: 

Primærside (Fjernvarmens kreds) fremløbstemperatur
Primærside (Fjernvarmens kreds) returtemperatur
 [differencen kaldes afkøling, og den skal ligge hos TreFor over 25 C i årsgennemsnit]

Varmekreds (dine radiatorer) fremløbstemperatur
Varmekreds (dine radiatorer) returtemperatur

statisk tryk på anlæg:
Der skal altid være mere statisk tryk i mVandsøjle end anlægget er højt.

Jeg er ikke stiv i sådan en gammel parcelhusregulator som en LandisGyr SigmaGyr RVP30.
Men på en eller anden måde må man jo kunne justere varmekurven og brugstider.

En moderne Danfoss ECL regulator kunne fritage dig for alt den tænden og slukken som ErikP foreslår. og så havde ErikP en masse gode råd.


 Send os lige

Udetemperatur: 

Primærside (Fjernvarmens kreds) fremløbstemperatur
Primærside (Fjernvarmens kreds) returtemperatur
 [differencen kaldes afkøling, og den skal ligge hos TreFor over 25 C i årsgennemsnit]

Varmekreds (dine radiatorer) fremløbstemperatur
Varmekreds (dine radiatorer) returtemperatur

og hvis du har:
varmekurve stigning og offset.

Flowmåling fra pumpen kræver målegrej som mange LDS'er ikke ejer.


ErikP skrev den 23-10-2012 17:30:45

- monter sparebrusehoved på din bruser, det spare både på det varme vand

Det er rigtigt at der gå meget fjernvarme til at lave varmt brugsvand. Men moderne sparebruser er helt nede på 6 l/min. Det er noget man forud skulle snakke med alle husets beboere om. WAF er ret lavt. Teenagerne kan finde på at at protestere ved at fordoble varigeheden af brusebade - Vesterbye har jo brugsvandsveksler - der bliver ved med at komme varmt vand.

At spare helt ned til 4/2 ved toiletskyld kan give bagslag ved så gamle sanitærinstallationer. Du kan risikere ikke at få lortet igennem de gamle lerrør med de belægninger de fik de sidste 70 år.  Trefor tager 16,71 kr./m³ - selv hvis du kan spare 2-3 m³ om året kan det ikke betale een spooling af rørene, selv hvis man har højtryksrenser og torpedoslange ved hånden. 

 


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis