Foderrør til havens fugle

HEj

Jeg foder med glæde havens fugle her i vinter halvåret og har maget glæde af det.
Jeg mangler bare en foder rør man ikke skal fylde op hele tiden.
Er der en der kender til en stor en ??
Eller måske en tegning til en smart en ??
Bruger solsikkerfrø
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja hvor godt skal det se ud. du kan tage et højt sylteglas og lave en bund af en plade der skrues en pind på så glassets munding står 10 - 15 mm over pladen. Så vil kernerne fordele sig efter behovet.  God fornøjelse 

 varmetossen

Jeg lavede et for nogle år siden et foderrør af ca. en meter gammelt tæpperør, som jeg lukkede i bunden med en træskive og et plasticlåg i toppen. Der kan ca være en sæk solsikkefrø i. Fodringshullerne lavede jeg ved at bore et 10mm hul og derefter save med en stiksav et "V" med 2-3 cm lange ben. "Flappen" varmede jeg med en varmepistol, hvorefter den kunne bukkes ind til ca. 45 grader. Flappen forhindrer at foderet falder ud af hullerne. Der er vel en syv til ti huller på røret, så den er familievenlig :-)
Under foderhullerne lavede jeg et hul til en alm maskinskrue, der stikker et par cm ud, som fuglene kan sidder på når de spiser. Men egentlig så tror jeg at især mejserne godt kunne klare sig uden siddepind, og så ville man måske undgå at gråspurveflokke gik på rov.

Nedløbsrør, kabelrør og lign kan sikkert også anvendes.
Jeg lavede en af et stykke nedløbsrør, som jeg snittede et par V snit i den ene ende (så frøene kan komme ud) og satte den fast på et stykke træ med 3 lange søm som røret lige nøjagtigt kunne presses ned over(sad i spænd på indersiden, så de ikke var synlige udvendigt)
Som top(der var blevet skåret en lille smule skrå ) brugte jeg først et stykke træ, men da en lille rød frækkert (egern) havde vippet det af et par gange, blev det til en stump betonflise istedet.

PS: køb nogle varmebehandlede frø, med mindre du vil ha' en masse planter alle steder i haven det kommende år  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg må tilstå at jeg "kun" har to foder rør til dags rationer, ellers æder de fugle jo 15 kg på en dag. Men det er en fornøjelse at fylde dem hver morgen, og skulle jeg glemme fuglene, sætter de sig ved mit vindue og banker på glasset.
Så de ved nok hvem der fodre, helt dumme kan de ikke være !
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis