varmepumpe start stop

Efter at jeg i foråret har installeret en luft/vand varme pumpe (andes aw-5) er jeg nu begyndt at bruge den, det er jo først nu fyrringsseson går igang.

PT. Køre jeg uden buffertank og køre direkte i gulvkreds (beton gulv med stor varme masse), jeg ved at en buffertank er anbefalet for at mindske antal start stop, men hvad er et antal normal start stop over et døgn ?.
har ikke taget konkret tid på cyklus men vil tro den køre 3-5 min og holder pause i ca 45 min.

grunden til spørgsmålet er at jeg er ved at finde optimale indstillinger for fremløbs temperatur og hysteresse og har derfor mulighed for at justere hvor mange start/stop som der typisk er.

Så hvad bør slut målet være

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det virker ikke slemt med 45min pause! men sundeste for VP er vel at køre f.eks. 20min. med 1,5times pause. Hvis du forstår..

Elektronikteknikeren
Hej.....jeg har lige indstilled aw 5 sammen med en buffertank....og her er det ca en time afhenger af temparturen ude..Hvordan har du indstillt varme kurven og hvad er varmen i huset nu for.expl. mvh Chris
Nu har anlægget været i brug siden oktober 2012
da det bruges i et sommerhus er forbrug og duty cycle nok ikke lige til at sammenligne. jeg har sat temperaturen til minimum dvs. varme pumpen stopper når retur vandet er 15 grader.
Jeg har lige været forbi i går hvor dag temperatur svinger omkring minus 5 og nat temperatur er ned til ca. minus 10.
Resultatet var at omkring middag kørte pumpen 13 minutter og holdt pause i 25 minutter (ps. holdt kun øje med pumpen i disse 38 minutter, og ved derfor ikek om det svinger fra tid til anden)  - temperatur inden døre er ca. plus 10 grader.

Da der kun bruges el på varme pumpen er det relativt let at se hvor meget strøm der bruges - jeg har desværre ikke noget at sammenligne med fra tidligere da huset ikke har været varmet op med el før.
I løbet af december og Januar er der brugt ca. 765 Kwh, så vidt jeg husker har der enkelte dage været skruet op til 22 grader inden døre. 
Jeg har ingen ingen ide om dette er højt eller lavt forbrug til varme - der er tale om et sommerhus på 64 m2 med loft til kip (dvs. 4.5 meter til loftet - i den ene halvdel er 30 m2 hems. (alt i alt 94 m2) - ydervægge er isoleret med 150 mm rockwool og vinduer er lavenergi. Taget er isoleret med 200 mm rockwool, alt i alt betragter jeg huset som godt isoleret, men trods alt ikke på højde med
et helårs hus ano 2013.

Jeg har ikke haft behov i jannuar for at køre med komfort temperatur, men skulle jeg vælge om ville jeg nok vælge "store bror" aw-8 eller aw-10 - jeg kan godt have mine betænkelighedder ved om denne aw-5 "nemt" kan varme huset fuldt op, hvilket også kan ses af duty cycle på ca. 1/3 - denne ville nok nærme sig 2/3 hvis temepratur skulle op på 20 grader.

Selve udedelen er pt. helt fri for is eller andet - den står og spiller fint pt.
tjekkede lige min indberetning af elmåler til DONG som skete i november og kan se at forbruget på de 765 kwh også dækker November - som dog ikke var speciel kold.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis