Rørgennemføring gennem Tyvek undertag

Jeg skal lave en gennemføring for mit emhætte-luftudkastnings-rør!

Selve røret der skal gennemføres er et 10x15 cm isolert rør som udv. er 15x20 cm. (Ovenover der der en isolert indsats der går op i hætten og nedenunder et ca. Ø15 cm uisolert plastflexrør!

Nå, men jeg har så kikket på en Monarfol rørgennemføring!

Hvor den faktiske størrelse på gennemføringshullet IKKE oplyses, med at max. diameter er 150 mm! Mon det gælder ved 45 gr. taghældning således at mit 20 cm rør kan gå igennem når taghældningen kun er 11 gr.?

Endvidere kan jeg se at gennemføringen skrues fast på banevareundertaget - uden X-finerplade! Er det fordi den ikke kan monteres hvor der er en underliggende plade? 

Desuden tyder det på at såfremt der - af en eller anden grund - driver vand ned af selve røret, (på udvendig side), så er gennemføringen faktisk ikke tæt for det?


Hvis det tilfældet så er jeg ikke helt sikker på at det er godt-nok til undertegnede! Dels vil jeg helst monterer på en X-finerplade og dels skal mit tag jo være tæt - osse ved gennemføringerne!

Findes der andre gennemføringstyper der sikrer absolut tæthed. Samtidig med at rør + den isolerede indsats kan afmonteres nedefra? 




3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, den kan du godt bruge til dit 15x20cm isoleret rør, så længe de 20cm er på langs af spærene.

Det er fordi den er delt i 2, en plade fra indersiden af afvandingskraven, og en topkrans med gummipakning, så disse 2 skrues sammen, og løftes op mod lægterne i nogle stropper der sidder på rammen, ret simpelt faktisk med yderst effektivt.

Nej, der findes inden bedre løsninger der er bedre efter min mening, og monafol renden skal monteres fra oversiden.

Skal det dog monteres nedefra, ville jeg købe en fuldklæbende gummi manchet, lav hulle ca. 1 cm mindre end røret, og klæb det på hvor røret skal op, når denne så presse igennem, løfter den gummi manchet rundt om røret, og sikrer derved tæthed, og afvanding pga. den forhøjet kant rund om røret, så længe undertaget er løft op omkring røret, så er problemet med med evt. nedkommende vand på undertaget jo klaret.
Tak for det svar!

Måske er det undertegnede der har en uheldig tendens til perfektionisme :o(), men det undre mig lidt at de gennemføringer kun tætner for det vand der måtte forekomme på undertaget. Men ikke hvis f.eks. der opstår revner i selve ventilationshætten, evt. i selve den inddækning den er støbt sammen med!

Det jeg mente med nedenfra var at røret + den isolerede indsats skulle kunne skubbes op fra neden af. (Og evt. samtidig være 100% tæt!)

Selve gennemføringen kan jeg monterer fra oversiden!

Den fuldklæbende manchet du nævner – hvad kunne det være for en én?

Findes de Monarfol gennemføringer i øvrigt i andre størrelser? (Fordi hvad nu hvis mit rør havde været 20x20 cm med isoleringen). Hvilket vist er standard nu – hva’ gør man så?

Måske er det undertegnede der har en uheldig tendens til perfektionisme :o(), men det undre mig lidt at de gennemføringer kun tætner for det vand der måtte forekomme på undertaget. Men ikke hvis f.eks. der opstår revner i selve ventilationshætten, evt. i selve den inddækning den er støbt sammen med!


Ja, det er generelt undertaget man sikrer vandet fra, over tag forventer man jo at inddækningen eller taghætten kan holde vandet ude, præcis som har været tilfældet i hundredvis af år og stadig er med tag uden undertag, men ja det er din perfektionisme der sætter disse hvad nu hvis, spørgsmål i hovedet også, har selv samme "problem"

Det jeg mente med nedenfra var at røret + den isolerede indsats skulle kunne skubbes op fra neden af. (Og evt. samtidig være 100% tæt!)


Ja, her er den så kun tæt i siderne, da den passer spoton i siderne, men udafgående flapper i inderkransen, men i top og bund passer den ikke, den denne jo er lavet til alle hældninger, vil der her være hul efter monteringen, som kan lukkes med skum, tape eller undertag over rammen, eller hvordan man nu vil lukke af, men denne er generelt kun mod evt. fugesne som kunne finde ind under taget, så kan også lukkes af med en tot isolering eller lign, som bare sørger for fygesnen ikke kan finde ind gennem hullet.

Den fuldklæbende manchet du nævner – hvad kunne det være for en én?


De fåes faktisk i forskellige dimensioner, både med runde huller, firkantet og aflange, men også uden huller i som man så selv laver, det er bare en gummimanchet med bitylbånd / tagfodstape hele vejen rundt på kanten, mener det er Icopal der laver disse, men monafol laver vist også nogle til formålet, ligesom flere undertagsproducenter har nogen lignede.

Findes de Monarfol gennemføringer i øvrigt i andre størrelser? (Fordi hvad nu hvis mit rør havde været 20x20 cm med isoleringen). Hvilket vist er standard nu – hva’ gør man så?


Standards udgaven er til 150mm rør, men mener også den kan fåes større, så er det dog bare bestillingsvare, og når den enkelte gange var nødvendigt med andre størrelser, som til stålskorsten, aftræk til genveks og lign som tit har større dimensioner, så har jeg generelt bare selv fikset det med afvandingsrende i stedet for, og en tætsiddende banevare + undertagstape i stedet for.

Men der findes mange løsninger til det, det er dog generelt lydt dyrere end undertegnets tid + monafol rende, undertag og tape.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis