Brydes vådrumsmembranen?

Hej! På nyt badeværelse med vægge af vådrumsgips smøres vådrumsmembran over det hele, men hvad så når der laves huller til rør, blandingsbatteri osv - brydes vådrumsmembranen så ikke?
Hej! På nyt badeværelse med vægge af vådrumsgips... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Aha. Altså fylder hullet op med silikone - bryder silikonen med rawplug - fylder rawpluggen op med silikonen og bryder så den med skruen og lader det størkne? (skal lige være sikker på at jeg er helt med
giver mening

nu jeg har dig har jeg et andet spørgsmål, som relaterer sig til samme område: Jeg har en ydermur på det badeværelse, som jeg er ved at bygge op. Der er sat rockwool og så vådrumsgips, men altså ikke dampspærre, fordi jeg tænkte, at der ville skulle vådrumsmembran og jeg ville ikke risikere en form for dobbelt dampspærre. Men nu får jeg at vide, at det ikke er nødvendigt med vådrumsmembran der, fordi det ikke er så tæt på brusekabinen. Så spørgsmålet fra mig er nu, om jeg skal lade være og dermed have isolering og gips, men hverken dampspærre eller vådrumsmembran, eller om det vil være en rigtig god ide med vådrumsmembran, nu hvor der ikke er nogen dampspærre til at tage evt. ophobende fugt og mulig svamp. For DET vil jeg sgu ikke have...
Du skal have en dampspærre. Er det muligt at montere dampspærren og så et ekstra lag gips?

Huskeligt skelet skal være lavet i stål. Der må ikke være noget organisk i en forsatsvæg. Ej heller plastic maling eller tapet
Men har dampspærren og vådrumsmembranen ikke samme funktion/virkning? Så nu hvor jeg har monteret gipsen, vil det så ikke være mest oplagt også at påføre vådrumsmembran på den væg når nu man er i gang.

Alternativt skrue gipsen af og montere damspærren, men det var jo ikke lige meningen

Og jo - det er stålskelet!
Annonce
Jo, smør væggen over med en vådrumsmembran eller bedre endnu fugtspærrende maling hvis det skal males, så er problemet løst.
Jep den væg skal nemlig kun males, så det lyder godt. Og så bare for min egen interesses skyld for at forstå og lære: HVIS der kom vådrumsmembran, ville det så være vigtigt, at jeg undgik den fugtspærrende maling pga. flere lag fugtspærre, eller ville der godt måtte være vådrumsmembran, filt og så fugtspærrende maling?
Men nu får jeg at vide, at det ikke er nødvendigt med vådrumsmembran der, fordi det ikke er så tæt på brusekabinen.

Har du ikke tidligere sagt, at det er et et lille badeværelse, du er ved at bygge? For at gentage mit tidligere svar:

Hvis det er under 3,25 m² eller smallere end < 1,3 meter, betragtes alle væg- og gulvflader som vådzone. I så fald skal du lave vådrumsmembran på alle vægge og gulvet.
Skrevet af jenshøj på 02 nov 2012 23:54

Har du ikke tidligere sagt, at det er et et lille badeværelse, du er ved at bygge? For at gentage mit tidligere svar:

Hvis det er under 3,25 m² eller smallere end < 1,3 meter, betragtes alle væg- og gulvflader som vådzone. I så fald skal du lave vådrumsmembran på alle vægge og gulvet.

Tak for svar! Jo situationen er den at det er akkurat 3,25kvm. Til gengæld er det nyt for mig at det også er er spørgsmål om en bestemt bredde. Så tak for den information. Hvordan skal det så præcis tolkes? Fordi dele af badeværelset er bredere end 1,3m men den ydermur jeg taler om befinder sig fx et sted hvor der ikke er bredt. Herunder en tegning: 

Skrevet af Koludabyg på 02 nov 2012 22:15
Jo, smør væggen over med en vådrumsmembran eller bedre endnu fugtspærrende maling hvis det skal males, så er problemet løst.

Hej igen - jeg er interesseret i at høre lidt mere om fugtspærrende maling. Har det vitterligt samme effekt som vådrumsmembran - og kan det på den måde fint udgøre fugtspærre på badeværelset ydermur, når der hverken er dampspærre ved isoleringen i væggen eller vådrumsmembran under fliselaget?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også