skumringsrelæ til scorpiolampe

hej jeg har en scorpiolampe ved hoveddøren, men synes det ville være rart hvis den tænder automatisk når der er mørkt.  har fundet et dæmringsrelæ ved biltema. vil dette umiddelbart blot kunne sættes op og så tage strømmen der går ud i lampen og lade det passere gennem denne først eller hvordan gør man det??? regner jo nok med der skal en elektrikker på, da jeg ikke tror jeg selv må tilslutte det. vedhæfter lige billeder og vil gerne vide om folk tror jeg vil kunne placere den under lampen, men så går den jo nok ud når denne er tændt. vil ikke fræse ud i muren og ikke have et kabel der er synligt. vil nok få bukket et stykke tyndt varm galv plade til at "beklæde" skumringsrelæet med, så det passer bedre ind med lampen
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Michael
Nu er jeg ikke uddannet elektrikker, som så mange andre herinde, men jeg vil mene, at al montering af udendørs EL skal foretages af en elektrikker.
Jeg kan ikke helt se ideen med, at montere dit skumringsrelæ under lampen, skønt det kan være ønskeligt pga. eventuel synlig kabelføring.
Jeg vil mene, at man sætter et sådan skumringsrelæ på den placerting, hvor der først bliver mørkt, f.eks. en husgavl.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Der findes mange typer skumrings relæer. Du kan også få pirfølere med indbygget skumrings relæ, så det automatisk tænder når du kommer gående, såfrem det er "mørkt nok".

Du skal ikke sætte det under lampen, for så vil det stå og tænde hele tiden. Over lampen et sted, hvor lampens lys ikke vil påvirke relæet. Hvis dette kun kan lade sig gøre med synlig kabelføring, så må det være sådan det er. :p
takker for svarene, som jeg skrev er jeg ikke sikker på om jeg må selv, men vil netop mene der skal en elektrikker til og jeg følger loven på det punkt. kabelføringen vil jeg gerne have så pæn som muligt
Det pæneste er at sætte censoren oppe under udhænget eller et andet ikke så synligt sted, og så forbinde ledningerne inde i huset, eller hvor det nu er praktisk muligt.
mvh jens
Du skal finde ledningen til lampen inde i huset, og så tilkoble sensoren der.


Det jeg har er lavet på følgende måde, ledning fra udvendige lamper, samt censore, går til en samledåse på loftet, der går også en ledning ned til kontakten.

Sådan at lampeledningen går ind gennem vægen, ind i hulmuren og op på loftet til samledåsen.
Censoren sidder i udhænget, og ledningen går op i udhænget og ind på loftet, og til samledåsen.


Mvh jens
Du kan også lave det trådløst. Er lidt dyrere, men du slipper for kablet.
Du kan også få en skumringspære, men måske er lampen for lille. Jeg har en på min tilsvarende lampe. De er rimeligt dyre, men der skal så ikke ændres på lnstallationen, min har indtil videre holdt i 20 år. Den påvirkes ikke af eget lys. På bagsiden af huset har jeg en JO EL føler, den reagerer heller ikke på kunstigt lys.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
God ide med pære med sensor. Og så koster de ikke alverden:
http://www.harald-nyborg.dk/p9007/paere-med-sensor-15w-e27-cosna
Da jeg købte min kostede de omkring 300 kr.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis