Skjult inddækning af skorsten

Jeg skal til at lægge undertag, huntonitplader. I den ene siden er der en skorsten ved muren, dvs umiddelbart ved siden af tagfoden. Jeg har placeret spærrene så der er 10 cm luft i den ene side, ca. 30 cm i den anden side. Rundt om skorsten, mellem spærrene, har jeg lagt en plade x-finer. Så langt så godt

Jeg vil jo meget gerne lave en skjult inddækning, oven på spærrene, eller retter få en bliktud til at gøre det, når jeg om et godt stykke tid har lægtet op osv. Men hvad gør jeg lige nu med undertaget? Jeg forestiller mig noget i retningen af en vandrende ovenfor/bagved skorstenen først. Så en "svineryg", dvs en lille saddeltag som slutter op til bagkanten af skorstenen. Og så beklæde det hele med banevare, alt i alt som der står i huntonitvejledningen. Men jeg kan simpelt hen ikke se for mig hvordan det kommer til at spille sammen med den skjulte inddækning. Hvordan hulen laver man det bag skorstenen? Jeg er godt klar over hvordan det skal være foran og på siderne, tror jeg, det ligner jo bare inddækningen til et veluxvindue. Men ovenfor skorstenen??? Hjælp!

Hvis Koluda skulle komme forbi, så er det nu jeg har brug for den hjælp du tilbød i en anden tråd vedr. huntonit

Mvh
Jacob
30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan det ikke laves med alm. Undertag bagved skorsten?
Hæ, hæ. Det var jo et spørgsmål og ikke et svar - det ved jeg ikke

Jeg tænker at hvis det skal være almindeligt undertag bag ved skorstenen, så skal svineryggen placeres oven på spærene for at det giver mening?
Det er jo heldigvis sådan at der kommer langt mere vand på taget - end på undertaget!

Og du har ret i at svineryggen kun "spiller sammen med en tilsvarende svineryg for tagbeklædningen!

Derfor virker det unødvendig luxioriøst at lave svineryg på undertaget, men ikke ved selve tagbeklædningen!

Nu du selv nævner Veluxvinduer så kan du jo lave samme løsning a'la den de anvender. Altså med en afvandingsrende i undertaget, lige ovenfor skorstenen! (Vælg selv om de skal vende mod højtre eller venstre! :o))

http://mum.mum.velux.com/V-DK-M/cad/download/pdf/10.02.0.pdf
Hvorfor lige en svineryg? Tror det er fint med et fald til den ene side. Du kan lave det men en u-profil. Men det er der andre der ved sikkerhed:-)
Ja det er måske skudt ved siden af at "bruge pladsen" på undertaget. Grunden til at jeg ser en fordel i svineryg, uanset hvor den placeres, er at i modsætning til et tagvindue, så kommer der let til at samle sig en del skidt og møg bag ved skorstenen, hvis den bare laves "flad" som på linket du sendte.

Er der nogen der har et billede af en løsning med svineryg oven på spærene, afvandet til skjult inddækning langs med siderne af skorstenen?
Annonce
Er enig med sitting bull:-)
Hov, jeg hvar lidt for langsom der, primo-ct - hvad mener du med med en u-profil?
Er det bare en vandrende, du mener?
Hvordan vil du lave en svineryg i "fast" undertag? Så skal du ha en blikkenslager til det og så får du jo to inddækninger.
Du kan se den u-profil på det billede sitting bull sendte:-)
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis