Rottesikring ved isolering af fundament

Hej

Vi har netop købt os et ældre hus fra 1897 på landet. Halvdelen af gulvet er renoveret med støbt terrændæk og isoleret.
Vi har planer om til foråret at rive resten op og få isoleret gulvet og ilagt noget gulvvarme eller wanpan paneler. Om det skal være let eller tung gulvvarme er ikke besluttet endnu. Men vi har jo vinteren til at tænke over det  jeg skal også først have fundet ud hvor dybt fundamentet går. Det eksisterende gulv er uventileret (og uisoleret ) krybekælder, hvor der ikke er adgang, så kan ikke se tilstanden.
Men vi har p.t. en del rotter i haven og kommunens mand er på sagen, så mit spørgsmål er hvordan sikrer vi at der ikke kommer rotter i den nye isolering?? Fundamentet går næppe særligt dybt og tror ikke det kan betale sig at undestøbe, så banker man eternitplader eller lign ned lags fundamentet (ude eller inde) eller pakker man isoleringen ind i net eller hvordan gør man det ved renovering?
skal også have en snak med rottemanden om det, men alle input er velkomne.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hva'ba'? Eternit hvor? Vil du ikke støbe betongulv med gulvvarme oven på flamingo? Eller hva'? Og hvad har det med rotter at gøre?

Elektronikteknikeren
Jeg vil undgå at rotter kan kravle under fundamentet udefra og ind i flamingoen. Ved nybyg skal der rottesikres i min 600mm, men hvordan gøres dette ved renovering? Jeg ved p.t. ikke hvor dybt fundamentet går, men tror ikke det går under 600mm. Derfor min ide med at banke eternit ned langs fundamentet i 600mm. Ellers er andre forslag velkomne.
Mon ikke du skulle grave et par inspektionshuller ved de fundamenter allerførst!

Der er jo ingen grund til at tage problemerne på forskud.

Der er nok heller ingen grund til at antage at fundamentet er mindre end 60 cm i jorden.

Endeligt tvivler jeg meget på at du kan banke plader ned ved fundamentet. Fundamentet er dels støbt i jordrende og dels kan eternitplader ikke holde til nedbankningen. (Skulle det endeligt være nødvendig med rottesikring kan man blot grave ned langs fundamentet og støbe en spærring langs samme fundament, altså uden decideret understøbning)

Men problematikken om rotter i "flamingoisoleringen" i terrændæk er ganske interessant! .o)

man kunne forestille sig at de nemt kunne bygge en stor lun rede til at yngle i. i flamingoen.

Elektronikteknikeren
Spørger måske dumt.

men er problemet at rotterne måske vil grave sig ned i jorden og under fundamentet og op i flamingoen altså ligesom ræven graver sig under hegnet og ind til en hønsegården??

kan det overhovedet lade sig gøre?

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

Annonce
Skrevet af Maleren. på 19 okt 2012 19:20
Spørger måske dumt.

men er problemet at rotterne måske vil grave sig ned i jorden og under fundamentet og op i flamingoen altså ligesom ræven graver sig under hegnet og ind til en hønsegården??

kan det overhovedet lade sig gøre?


Ja rotter er ganske habile, hvad gravning af huller i jorden angår

mvh jens
vildt!

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

Kan fortælle at vi havde rotter i vores hus da vi flyttede ind i 2009, vandlåsen havde været tør for vand så det var nemt for dem at komme ind, det tog sin tid at få lukket af alle steder og få dræbt de rotter der var.. i køkkenet var de under køkkenbords soklen, og der kunne de komme ned i krybekælderen(som der ikke er nogen åbnings til nogen steder i huset), her sidste efterår fandt jeg så et hul langs soklen på huset godt gemt under en ukrudtsdug og småsten, som gik hele vejen ned under soklen (90 cm) og ind i krybekælderen, og ingen jord ved hullet, hvilket jeg gætter mig til at det er gravet indefra, jeg har åbenbart fået spærret en rotte inde i krybekældren også har den gravet sig ud, det er alligevel meget godt gået..

Men nu mit spørgsmål ang rottesikring af garage, jeg skal lave en garage, hvor langt skal rottesikring gå, er det 60 cm? regner med at lave det med eternitplader..
Ja de kan komme dybt ned de sataner. i forbindelse med mit kælderprojekt fandt jeg gange i 70-80 cms dybde inde midt under huset.
Og mit fundament til den bærende væg inde i huset gik kun 20 cm ned. Væggen står på store granitsten. så er lidt spændt på at se hvor langt ned ydervæggende går. det finder jeg ud af i løbet af næste uge hvor jeg skal have gravet varmerøret igennem
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også