Kompressor til hjemmet

Hej

Min lidt gamle kompressor 1,5 Hk står for udskiftning, da den kan ikke trække en luftnøgle og der har været store problemer, da jeg ville sprøjtemale. Den har fungeret fint til pumping af dæk på mc, cykel, bil og lidt trykluft ved værkstedsbordet.
Min arvede sønpistol kan jeg ikke få til at virke, men jeg tror mere det skyldes sømpistolen.


Kan man lade en ny stå udendørs og så pakke den lidt ind i noget støjdæmpende kasse/box. Naboen gider nok ikke høre på den hele tiden.

Men hvad skal man så købe af ydelse (Hk, L, bar)
Jeg har nogle få krav:

230 Volt
Den skal kunne trække min luftnøgle.
Ved sprøjtemaling, skal jeg ikke stå og ventepå luft nok i beholderen.




------------------------------
Bindestreg1
------------------------------

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne jo også købe en 1.5 - 2 hk kompressor, og så bruge den sammen med den nuværende, når du skal bruge meget luft.

Du kan nok ikke finde en der er større end 3,0 hk, hvis det skal være til 230 volt.
Men en 4 hk vil nok være mere passende, til dit forbrug.
Mange af de billige kompressore, er ikke særlig effektive.

Nu ved jeg ikke hvilken malepistol du har, det er forskelligt hvor meget luft de bruger.
Jeg har en Sagola, den bruger 350 liter i minuttet, det vil kræve omkring en 4 hk kompressor, at bruge den konstant. (jeg har en 5.5 hk Stenhøj, så ingen problemer)
En luftnøgle bruger også meget luft, men den køre normalt ikke så længe af gangen til hobby.
(det er en fordel med en 8-10 mm slange til luftnøglen, ellers yder den ikke max)


Ja kompressoren kan sagtens stå ude i et lille skur.

mvh jens
Hej Je__ns

Tak for råd og information.
Jeg skifter nu slangen til en større dimension og prøver det sammen med mine luftnøgler.
 Dernæst kigger jeg på en anden kompressor med 3 hk motor.

Hvis man skal støjdæmpe det lille "skur" det bliver bygget rundt om kompressoren, er der nogen der har ideer til det.
Taget havde jeg regne med at hænglse, så det var nemt at komme til, væggene skal have beklædning så det dæmper støjen, men hvad skal man bruge og hvad med lidt frisk luft huller??

------------------------------
Bindestreg1
------------------------------

Rocwool støbebats, er nok det bedste valg til støjisolering, 50mm vil gøre underværker.
Men du skal lige tænke på, at lave udluftning, for ellers får kompressoren det for hedt, især hvis det er et lille rum.
Det er bedst at føre indsugningen til kompressoren udenfor, varm indsugningsluft, forringer kompressorens ydeevne. Det øger selvfølgelig støjen lidt, men et godt indsugningsfilter, dæmper en del.

Nu ved jeg ikke hvilke slanger du bruger men, en spiralslange, er et dårligt valg til luftnøgle, og andet der bruger meget luft, de har en lang slangelængde i forhold til at bruge en almindelig slange.

mvh jens
Husk at lave adgang til bunden af tanken, så du kan tappe kondensvand af en gang imellem!

Med venlig hilsen
ktm

 

bindestereg1

1.

En af de små med lille slagvolumen og tank kan til nød trække en malersprøjte hvis du ikke har alt for travl og kan ta' de små pauser det vil kræve. (har lakeret små køkken-låger med en' sådan)

2.

Du skal være lidt varsom med at pakke den ind for at reducere støjen, komp. skal ha' luft for  at kunne køle, ellers kan den ikke klare mosten ret længe.

3.

Størrelsen afhænger af hvor meget luft/minut luft-nøglen/sprøjten kræver kræver, og her skal du op på en rimelig stor komp. med stor ydelse l/m det står gerne på nøglen hvor mange l/min den kræver, så du skal ha' en rimelig stor komp til de/t formål. (trykket til sprøjten skal ikke være så højt, men her skal bruges flere l/min)

Kan ikke sige lige præcist hvor stor, men en dobbelt cylindret komp. blok & gerne en 400 volt motor med stor lager-tank vil være at foretrække, til dit formål.

Et skøn herfra vil jeg mene at du skal ha' en' til nogle tusinde kroner. (eller en god brugt fra f.eks. DBA eller GG) kan være en mulighed?

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
Hej alle

Tak for jeres indput.
Jeg går igang med at udersøge de forskellige muligheder.

1. Skal jeg lave 400 volt i værkstedet.
2. Hvilken kompressor - måske det skal være pkt. 1
3. Pladsering - skur/lyddæmpning
4. Nye slanger i korret str. - kunne det være med slangeoprul
5. Ny sømpistol
6. Er det besværet/pengene værd - konen har ingen indflydelse her.

------------------------------
Bindestreg1
------------------------------

Med 400 volt er der mulighed for en større kompressor, men kan du nøjes med en 3 hk som vel kan yde 300 liter luft pr minut, hvis den er af god kvalitet, er der ingen grund til at ligge 400 volt ind, hvis du ikke skal bruge det til andet.
Men vælger du de 400 volt, vil en brugt kompressor af anerkendt kvalitet, være et godt valg.

mvh jens
Støjniveau på en kompressor.

Hvor meget larmer din?
Jeg har kig på en der er sat til at larme 86 db(a)

------------------------------
Bindestreg1
------------------------------

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også