Forsikring, præmiestigning


Jeg har lige fået opkrævning på næste års husforsikring fra Codan.
Den er steget fra ca kr. 6100 til ca kr. 9600 pr. år, altså godt 50%. Det er da en præmiestigning, der er til at begribe.
Vi har for nylig haft en lynnedslagsskade på 26000,-
Er det noget I andre også oplever?

Ligeledes er vores campingvogn steget fra ca 1300 kr. til ca 2000 kr. altså også ca 50 %. Ingen skader overhovedet.
Er det også almindeligt?



Med venlig hilsen
ktm

 

39 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja ,, codan er øjeblikket ved at "soterer" i kunderne
Min hus forsikring steg 60% uden ydrelige forklaring og jeg har ikke haft skader ..
Nu er codan så fri for at ha mine forsikringer mere , :-)


jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Jeg har GF forsikring som også for et stykke tid side satte min forsikring op med ca. 700 kr.  med henvisning til øget forekomst af skybrugsskader og de generelle konjukturer, selv om mit hus ligger på en bakketop og der ikke er de store chancer for at der kommer oversvømmelse her. Og der aldring i historisk til har været oversvømmelse på adressen. Som du og andre beskriver det begynder det at ligne hvad der foregår i karteller hvor man åbenbart kollektivt er blevet enige om at give prisen et nøk opad.

Pudsigt nok så er parratheden i branchen til at prissætte uheldige forhold for forsikringstager stor, hvorimod villigheden til at gøre det samme når der optræder gunstige forhold, som f.eks. beliggenhed på toppen af en bakke, ikke tilstede.

PS. selv om jeg er sur, så kan jeg se at min forsikring er betragtelig billigere end din (166 m2 hus), så hvorfor ikke gøre som jeg gør en gang imellem giv banker og forsikringsselskaber et serviceeftersyn. Jeg plejer at sende dem en beskrivelse af mine ønsker og krav til leverance og beder dem om at prissætte det. Selv om jeg ikke altid foretager et leverandør skift, så sender det et godt signal til mine nuværende leverandører. (selvom GF åbenbart ikke fattede vinket med vognstangen)

mvh og go' aften
allan
Ja, lige fortiden oplever rigtigt mange voldsomme stigninger i præmier - ikke kun hos Codan. Det skyldes at forsikringsselskaber får mere og mere viden om, hvordan de kan katagorisere de gode og de dårlige kunder. Når så deres modeller viser at du potentielt set har en større risiko - så hæver de præmien uden yderligere forklaring. Stine Bosse har skrevet en ret interessant artikel om emnet for nyligt: Den mikroskopiske pris på forsikringer.

Heldigvis er forsikringsselskaberne så ikke enige i deres vurderinger ar risici, så det bedstå råd er som Allan også skriver - at give sine forsikringer et serviceeftersyn. Få lavet en oversigt over hvilke forsikringer du har og hvilke dækninger du skal have. Og så er det bare med at indhente tilbud på nye forsikringer fra en række selskaber. Du kan jo så evt. gå tilbage til Codan med det bedste tilbud du har fået og høre om de er interesserede i at beholde dig som kunde eller ej...

Held og lykke med at få præmien presset ned igen!

\Mikkel

Mangler du materialer til dit gør-det-selv projekt, så find dine byggematerialer her.
Vi har samlet alle vores forsikringer hos GF, de eneste der kunne matche prisen var selskaber som Lærerstandens Brandforsikring eller Runa, der er fagforeningsafhængige eller lign.

Der er også både samlerabat og overskudsdeling på fx bilforsikring.
En telefonhenvendelse til et hurtigtsnakkende, vredt pigebarn var selvfølgelig helt værdiløst.
Jeg var uønsket som kunde, til trods for flere årtiers loyalt kundeforhold, stort set uden skader.
Tjaeee, hvad kan man lære af det????

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Grib knoglen og ring rundt...

Kan fortælle at vi bor i rækkehus, hvor der i hvert "hus" er 7 husstande. Hvert af disse huse har sin egen ejerforening. Nogle betaler 22.000,- om året for husforsikringen, mens andre betaler 6.000,- (hvert hus er ialt 600m2) for PRÆCIS den samme dækning.....
Kan heller ikke sige andet end at du må se at finde dig et nyt forsikringsselskab i en fart...

Mangler du materialer til dit gør-det-selv projekt, så find dine byggematerialer her.
ktm.

Ja div. forsikrings selskaber "tror åbenbart det er et ta' selv bord" der er vist intet andet at gøre at finde et nyt forsikrings selskab.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Måske de antager, at når man har været kunde i en menneskealder, så vil man finde sig i alt muligt.
Ved at søge lidt på nettet, kan jeg se, at det bør kunne gøres bedre.
Men jeg fornemmer her, at det ikke er en almindelig tendens at forsikringspræmier sådan over en bred kam lige pludseligt er blevet sat op med 50-60%.

Med venlig hilsen
ktm

 

Utroligt at det er helt lovligt sådan bare u-hæmmet at sætte priserne op, de har en form for "monopol" på det selv om der er mange selskaber.

Det er jo som et ta' selv bord.

Har Alka de har ikke sat deres præmie op i lang tid nu, meeen det kan jo komme.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Der er yderligere 29 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis