Har jeg sommer/vinter/helårs dæk?

Hej med jer

Er der en måde hvorpå jeg kan se om mine dæk er sommer, vinter eller helårs?

/Morten
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Helårsdæk er i princippet vinterdæk - blot med bedre slidegenskaber.

Prøv at se om de er mærket M+S ( Mud and snow) samt at der er et ikon af et snefnug.
Det skal der være for at de er kategoriseret vinterdæk.

Suzuki GS500 E - 1994
Opel Astra J (P10) 16 XER 1,6 5 dørs - 2013
Jeg kan se at dækkene er ens, og samme mærke - dog med den forskel at på de 2 fordæk står der "All seasons" og 4 årstidslogoer - på bagdækkene er der ikke det markat.

Så kan jeg vel konkluderer at bagdækkene er sommer, og fordæk er helårs?

Og næste spørgsmål er så - kan jeg nøjes med at have helårsdæk på foran, eller bør jeg skifte alle 4 til helårs? (jeg vil helst bruge helårsdæk, og ikke have 2 sæt)
Det er ikke tilladt at "blade" forskellige dæktyper som det er tilfældet.
Det skal være enten sommer - eller helår/vinter !!

Logikken er til at få øje på for du skal have de bedste dæk bagpå for at hindre at bagvognen skrider ud i en ukontrolleret overstyring.

Så inden vinter må du ha skiftet alle 4 til nye helårsdæk ( Alternativt beholde de 2 hjul du har med helårsdæk - sætte dem foran og købe 2 nye helårsdæk - sætte dem bagerst )

Suzuki GS500 E - 1994
Opel Astra J (P10) 16 XER 1,6 5 dørs - 2013
Jeg mener nu netop det er tilladt at blande så længe det er samme dæktype på samme aksel.. kan du finde et sted i loven hvor der står man ikke må blande dem med sommer bagpå og vinter foran?

EDIT: har fundet det, det skal være samme dimension og type, så du har ret.
Utroligt at i tør !!

De fodsåler er altafgørende for sikkerheden - hvis der skulle opstå en situation hvor der skal undviges eller bremses.

Derfor : Sommerdæk om sommeren og gode vinterdæk om vinteren er mit råd.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Utroligt at i tør !!

De fodsåler er altafgørende for sikkerheden - hvis der skulle opstå en situation hvor der skal undviges eller bremses.

Derfor : Sommerdæk om sommeren og gode vinterdæk om vinteren er mit råd.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Den helt store fidus ved helårsdæk er at de er lige dårlige hele året.
Om man skal bruge vinterdæk i en dansk vinter kan diskuteres herfra og til dommedag.
René
Skrevet af Lille Nissen på 22 okt 2012 05:38
Mente nu også at have hørt det var samme type/dimension på hver aksel.

pizzabager, hvor har du fundet det ? - for jeg kender da flere der lige skal ind og læse lidt op på det, så
fandt det her:

Når dækket er forsynet med et M+S-mærke, betyder det, at dækket enten er et vinterdæk eller et helårsdæk. M+S-mærkede dæk skal altid monteres på alle fire hjul og må altså ikke forekomme blandet med sommerdæk. Vinterdæk er mærket med et bjerg- og snefnug-symbol, og det viser, at dækket er specielt udviklet til vinterkørsel.



http://www.fdm.dk/daek/vaelg-daek

Skrevet af Pizzabager på 23 okt 2012 08:17
fandt det her:

Når dækket er forsynet med et M+S-mærke, betyder det, at dækket enten er et vinterdæk eller et helårsdæk. M+S-mærkede dæk skal altid monteres på alle fire hjul og må altså ikke forekomme blandet med sommerdæk. Vinterdæk er mærket med et bjerg- og snefnug-symbol, og det viser, at dækket er specielt udviklet til vinterkørsel.



http://www.fdm.dk/daek/vaelg-daek



Super.. mange tak for det... Så kender jeg nogen stykker der lige skal en tur ind på den side og kigge
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis