Aftræk til emhætte

Jeg skal i gang med at montere overskabe med en emhætte og havde tænkt mig at bruge det oprindelige aftræk, men tror det er nemmere at skifte til flexrør med isolering.

I dag er der et aftræk som er vist på billedet. Røret går fra køkkenet og op på loftet til taghætten. Jeg har bemærket at inddækningen ved taghætten på taget er utæt og overvejer nu at skifte det hele.

Den nye emhætte har en ekstern motor som skal sidde på loftet.

Jeg har følgende spørgsmål:

Hvad skal jeg bruge til at skære i røret? Er det eternit?

Hvor nemt/svært er det at skifte taghætten, som sidder mellem betonteglene?

Det er vel nemmere at arbejde med flexrør?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der kom ikke billede på.
Hvis det er et eternitrør, der indeholder aspest, bør du ikke bruge det, men en vinkelsliber med diamand skive kan skære i det.
Ja flexslange er den nemmeste løsning, men giver større luftmodstand, end glat rør, som kunne være spiro, eller de specielle hvide plastrør der findes til aftræk.
Der findes også flexslange i aluminium, de er lidt bedre end de flexrør i plast.
Hvis du kan undgå bøjninger er det det bedste, en bøjning giver extra luftmodstand.

mvh jens
Jeg ved ikke om man kan se, om det er med aspest eller ej.
Men er det et gammelt rør, så regn med det er med aspest.
Skal du have extern motor på loftet, så passer det nok alligevel ikke med firkantet rør.

Satte lige dit billede ind...

mvh jens

Slå det i stykker hvis du alligevel laver nyt. Det sviner ikke og du slipper for asbest støv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis