ny jord forbindelse

Hej,
I forbindelse med jeg kiggede på den udendørs lampe jeg har, opdagede jeg at der ikke er ført jord ud til den udvendige installation. Installationen er nok gammel så der har måske ikke været krav om det den gang (?)
Men i og med jeg gerne vil ha det, vil jeg prøve at undersøge hvilke muligheder der er for at få jord. Hvis det skal trækkes inde fra huset er det ret omstændigt. Så jeg tænkte derfor, om det er muligt at få en elektrikker til at komme og banke et jordspyd ned alene til denne udendørs installation? Der er trukket et kabel (uden jord) igennem ydervæggen til en dåse. Herfra er der så trukket et kabel med jordleder videre til diverse lamper og en stikkontakt - så det hele er forbundet med en jordleder - men jordlederen ender altså blindt ved dåsen med kablet inde fra huset. Så umiddelbart tænkte jeg om man i den sidste ende af kablet kan få sat et jordspyd, som så let kan forbindes til resten den udvendige installation? Eller skal jordspydet forbindes med tavlen??

Jeg håber at det giver mening hvad jeg skriver - ellers må jeg prøve at tegne det ;-)

Pft.
46 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt få banket et jordspyd ned et sted og monteret det til den udendørs installation. Det er en ret simpel opgave.

Men en endnu nemmere og billigere løsning kunne være: Det kabel der er trukket gennem ydervæggen, hvor mange ledere har det? Og hvor kommer det fra? Hvis der er en leder i overskud, og det kommer fra tavlen, eller et andet sted i din installation hvor der er jord, kunne den jo bruges som jordleder. Den skal så opmærkes i begge ender med jordfarvet tape.
er ikke sikker på denne er 100% efter bogen, er lidt i tvivl om man må bruge en anden farve leder til jordleder, uden at installationen er fra "gamle dage" selvom man opmærker den.. Så håber lige en af de andre elektrikere kan be- eller afkræfte denne løsning.
Hvis ikke der er jord i den eksisterende installation behøver du ikke jord for at tilslutte din nye lampe. Men vil du gerne have den kan du, som Illisher skriver, sagtens få lavet et jordspyd lokalt.

Hvad Illishers anden model angår er det gangbart hvis den eksisterende installation er fra før 1974 - i så fald må du bruge en vilkårlig leder som jord og mærke den op med grøn-gul tape i enderne.
Men jeg vil udvide installationen med flere lamper og især stikkontakterne gør at jeg gerne vil ha jord til det. Men jeg kan ikke umiddelbart se hvordan jeg kan få en jordleder fra en indendørsinstallstion uden jeg skal fræse i væggen og en masse bøvl. Så jeg tror den nemmeste/pæneste løsning er at få et jordspyd ned. Hvad vil I tro det vil koste at få banket ned af en elektrikker?
Der er desværre kun to ledere trukket igennem.... Og jeg kan ikke se hvor kablet kommer fra :-(

Jeg opdagede det ifm. at jeg skal ha sat nogle flere lamper op (ved godt at det ikke er gds-arbejde). Og det der bekymrer mig mest er ift stikkontakterne der så ikke har jord. Men det virker til st jeg i den enr ende så godt kan få banket et jordspyd ned som så kun er forbundet til de udvendige installationer? Hvad bør sådan noget koste at få en elektrikker il at banke ned?
Der er vel for ca. kr. 500,- i materialer til jordspyd, dåse og lidt kabel. - og elektrikeren kan nemt gøre det på en timestid ( hvis det da ikke er klippegrund og det har vi vist kun på Bornholm  )

Så i runde tal kr. 1000,00 -1500,00

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Du tager jordspydet og spænder det fast i bore patronen på en slagboremaskine og borer det ned i jorden med slag på , det tager ikke mange sekunder så er det nede , jordledningen kan du fast gøre på spydet med 2 spændbånd.............færdig arbejde...

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Jeg er meget lidt sikker på at spændebånd har en godkendelse til det formål  - og hvad med corrosion ??

Brug godkendte materialer til alt vedr. el - bare en anbefaling  ( og en beskyttelsesleder er en del af sikkerheden - så snyd ikke - for din egen skyld )

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er "frit slag" hvad materialerne angår så længe de kan modstå de påvirkninger de bliver udsat for - så spændbånd er skam ofte benyttede. Så det var nu ikke der jeg ville have mine forbehold.

Men en måling så man kunne konstatere at den udførte jordforbindelse rent faktisk har en effekt ville i min bog være alle pengene værd... (Sammen med en isolationstest og HPFI-test).
Nå, så beklager jeg.

Jeg tror nu at kunden ville kigge lidt hvis vi fastgjorde beskyttelseslederen med spændebånd i vore tavler

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 36 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis