Dåse luftsolfanger projekt galleri - beskrivelse

Hejsa LDSer


jeg har fulgt med her inde nogle år og luftsolfangere af øl dåser har været oppe og vende ofte (sidste post her inde var i forgårs med spørgsmål til emnet), så jeg tænkte at det var på tide at jeg skrev lidt om mit projekt - erfaring

Jeg satte mit udhus i stand for et par år siden og lavede et disponibelt rum på loftet 55m2.
i gavlen sad der 2 vinduer og disse blændede jeg af til projektet.

Mit projekt består af 2 solfangere.
#1, den højre på billederne, som recirkulere luften, dvs tager luften inde fra rum - køre den igennem solfangeren og blæser den ind igen.
Ideen hermed er at den lidt lunere luft i rummet bliver forhøjet og der ved får højre indblæsnings temp.

#2, den venstre på billederne, som tager luft ind ude fra. ideen her at som de kommicele systemer at tage den tørre luft udefra og varme op og blæse ind og derved få en god tør/lun luft ind om vinteren.

Jeg har lavet min egen temp. styring. der sidder en føler i hver kasse i indblæsningen og en føler i rummet. når temp i indblæsning er lavere end rum temp. så stopper blæser.
Typisk stopper den som tager frisk luft ind, hvor den som recirkulere forsætter.
recirkulations delen køre ikke først på dagen og sidste på dagen selv om der er sol på. friskluft delen kan godt være slukket hele dagen når et fryser godt, selv om der er sol på.

Effekten:
joooo ikke så ringe endda !
Faktisk har jeg her midt på sommeren måtte dække solfangeren til med en hvid presenning da temp. oversteg følerne (maks 70grader cel. ved fuld indblæs), jeg har manuelt slukket dem midt på sommeren da jeg ikke har brug for varmen, men jeg turde bare ikke have den siddende uden overdækning når jeg ikke havde gennemstrømning !  over 70c.... det er altså lidt varmt, tør ikke tænke på hvor varmt det har været inde i selve kassen !!
Nå men ellers har jeg ikke nogle ordenlige målinger midt på dagen mit på vinteren, men jeg kan sige at ved ca 3-4grader uden for, blæser en ca 50 grader ind.

Erfaringer:
Træ: kasserne er er lavet af træ,..... det "svinder" når det tørre !  jeg skulle have tørret det mere inden jeg lavede kasserne, da noget af det har trukket sig og derved har jeg fået revner inde i kassen. Det er ikke en "show stopper" men det er ikke så kønt.

Maling: Husk at grunde flamingo plader med en vandopløselig maling før du maler med noget der har opløsningsstoffer i da flamingoen opløses (som visse spraydåse malinger).
den sorte matte maling jeg har brugt opløste flamingo hvis den ikke var grundet.

Dåser:  Jo jo en dåse er ikke en dåse fandt jeg ud af !!  Dåsen skal være af Alu. for at få den bedst varmen overførelse.... fandt så ud af at nogle dåser er af jern ! specielt alle dåser fra Belgien !  bare en side info

Solcellen:
hmmm ja.... da jeg startede op med projektet gik jeg ud og kiggede i min rode kasse med blæsere og fandt 2stk 12v 120mm blæsere, kiggede på hvad de brugte af strøm og købte cellen der efter. Så kom jeg i gang med projektet (over et lille år) og så da jeg skulle til det med blæsere tænkte jeg at jeg ville købe nye til projektet og kiggede så efter en type med størst lufttryk.
Fandt nogle gode blæsere........... "BUMMER"... mere luft, højre strøm forbrug !! Så den celle jeg fik købt kan kun forsyne blæsere når solen står højst !  Så jeg har købt en mere som sidder parallel, det dur. derforuden forsyner den også mit føler/regulerings kredsløb så jeg har ingen ekstern forsyning til...... det hele er selvforsynet af solens stråler.

Nå men lidt billeder fra projektet !!
klik på link her under og god hygge   bemærk at der er kommentere til hvert billede i venstre hjørne.
Fyr løs hvis der er spørgsmål, så vil eg se om jeg kan svare !
LINK: Billede galleri af Dåsesolfanger


Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan ikke finde dit galleri.. er det skrevet under seti?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

tryk på linket i min post her over ! (Billede galleri af dåsesolfanger).
den ligger ikke under galleri her på LDS

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Seti

Jeg har et spørgsmål.. kan du uddybe hvordan du har lavet din temp. styring?

Mvh.
Mikkel
Hej Mikkel

joo men hvor teknisk skal det blive ;-)
jeg er uddannet svagstrøms mand så jeg har lavet elektronikken helt fra bunden.
men kort:
så er det en differential styring, hvor jeg har en sensor i udblæsningen og en sensor i rummet som består af NTC modstande, så har jeg et potmeter over en operationsforstærker(1stk LM741), så groft sagt kan jeg styre strømforholdet, med potmeteret, i de to NTC følere og derved trække/slippe et relæ som sidder i serie på forsyning(solcellen) til blæseren.
ved du noget om elektronik er du sikkert med ;-)

Men den mest simple måde som jeg selv var ved er at bruge er en "temperatur kontakt" i serie af din blæser. De fås med forskellige slutte/bryde temperature. og koster ikke så meget (under en hund, ved feks www.ELFA.se vare.nr 37-913-50 denne slutter ved 32grader) så bliver det ikke meget simplere

mvh
Poul

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Hej Seti

Tak for svaret
Hvor store er dine NTC modstande/følere og hvilket potmeter? Jeg kunne vælge den lette løsning med en thermostat, men vil gerne kunne regulere (og min elektronik pusher er kun 15 min væk )
Kan jeg få dig til at lave en simpel skitse af opbygningen? Jeg giver en pilsner hvis du kigger forbi

Mvh.
Mikkel
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Mikkel

smed lige noget sammen i Word, din lokale e-pusher skal nok gennemskue det
håber det kan bruges.  (skulle være vedhæftet som PDF i denne post)

vedr Pilsner... jo hvis jeg lige kommer omkring Mors egnen er jeg sikkert tørstig

/poul

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Tak Poul, det var lige hvad jeg skulle bruge.

Jeg håber på at få lavet min færdig i weekenden, skal nok poste lidt målinger.

Mikkel
!BEMÆRK!
jeg har fået flyttet min serverforbindelse, og har ikke kunne bibeholde min IP.adr.
Så link i første post virker ikke mere.

Ny link til billeder af mit projekt: Billeder af solfanger projekt

PS: hvorfor kan man ikke editere i sine posts her inde i dette forum

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

glemte lige en ting vedr temp. styring.
husk at sætte en 12v regulator på forsyningen hvis du bruger solceller !!
når der er knald på solen får du meget nemt over 12v på forsyningen !! (alt efter solcelle type) jeg rammer typisk en 16-17v

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

du glemte vidst at angive +/- indgangene på den op-amp der..

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også