Ultralydsrenser - hvordan

Hej alle

Jeg skal selv bygge en stor ultralydsrenser og vil derfor gerne vide hvilke dimser man bruger for at frembringe lyden. Der er ligesom 2 niveauer, der er de dimser man bruger i små hobbyrensere og så dem man ville bruge i industrielle sammenhænge. Jeg er interesseret i begge typer. Kender du noget til dette eller kan henvise til hjemmesider eller andre der er vidende om emnet vil det være fint.

Sekundært skal jeg bruge en billig (<200 spir) hobbyrenser, minimums krav 20 til 40 KHZ helst omkring de 40 KHZ. Jeg ved at de i ny og næ optræder i tilbud rundt omkring, så kender du til et tilbud der matcher ønsket, så er jeg meget interesseret. 

På forhånd tak 
allan
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har købt min hos Onkel Harald, og den virker fint  og er nede i det prisleje du søger.
Hej Håndværker

Tak for din interesse. Jeg har tidligere prøvet at kigge hos OH, men jeg kan ikke finde den på hans hjemmeside, kan den være taget ud af kataloget, efter du købte din, eller hedder den noget specielt. Har søgt under ultralydsrenser ?

Skulle der være en eller anden på det Sjællandske i rimelig afstand fra Korsør, der måske var interesseret i evt. at sælge mig en brugt i nævnte prisleje og frekvenser, kunne jeg også være interesseret i det.  Alternativt at låne mig en i en lille uges tid, mod gode ord og en flaske rødvin til halsen

mvh og på forhånd tak
allan
Nå, men i mellemtiden har jeg så selv lavet lidt studier, som har bragt mig et stykke af vejen. Som jeg her bringer videre, hvis der senere skulle være andre der skulle få samme tanker som mig selv:

For den den gerne vil vide noget om teknikken og de forskellige filosofier bag den, er her et par gode links:

http://www.ultralydsrenser.dk/

Og denne her går meget i dybden teknisk, kig evt. under tecnical info:
http://www.zenith-ultrasonics.com/index.html
Er du som mig selv ikke særlig god til teknisk engelsk, kan du hvis du bruger Crome som browser og google som søgemaskine, få en ganske hæderlig oversættelse.

Jeg har så selv, på en kinesisk hjemmeside fundet nogle af de dimser jeg søgte, (de hedder en ultralydstransducer (ultrasound transducer)) Pris sølle 7 dollar, jeg formoder amerikanske.


 
Men jeg har stadig behov for lidt hjælp, da der ikke på hjemmesiden er en montage eller brugsforvirring. Som det ses af billederne er der på nogle af dem en mulighed for at sætte en skiftenøgle på og på andre et hul til en unbachonøgle. I den ende som ikke kan ses på de fleste af dem, da de vender nedad er der et hul med gevind. Er tanken den, at man bruger hullet med gevind til at montere transduceren på sit kar og så fastspænder den med en skifte- eller unbachonøgle ?



Det fremgår af hjemmesiden, ( http://www.bjultrasonic.com/40khz-6...ucer-pzt8/  at at de skal forsynes med 220 volt powersuply.

Som det ses på billederne  er der 2 små flapper på den, der godt kunne ligne nogle som der skulle sættes en ledning på. Skal man blot sætte 220 volt til de 2 flapper så kører den, eller skal man også bruge en eller anden form for generator der genererer svingningerne ?

Jeg er også faldet over en type der hedder Piezoelektrisk keramik ring

5PCS 50 * 17 * 6 piezoelektrisk keramik Ring
Er der nogle der ved hvordan disse virker og hvilken anvendelse de er tiltænkt ?

Sidst men ikke mindst. Er der nogle der har prøvet at handle med kinesiske firmaer over internettet. Er der besværligheder med told, moms osv, eller hvordan foregår det, når man handler med firmaer uden for EU. Jeg vurderer at de pågældende firmaer er seriøse og har derfor ikke brug for kommentarer omkring Kinesiske firmaers forretningsmoral, og herregud 7 $ kommer jeg jo nok over hvis det skulle vise sig at være en fake.

Jeg takker og bukker mange gange på forhånd, hvis der skulle sidde en eller anden derude som kunne bidrage til lidt fælles viden og hjælpe mig videre.

mvh
allan


Hvis dine varer koster under 80 danske kroner skal du uanset prisen til porto ikke betale moms eller gebyr.
Er varens pris over 80 danske kroner skal du betale 25% moms af både vare og porto og 160 kroner i gebyr,du skal intet forretage dig for at få lov til at betale,det ordner det svenske firma pæst Danmark.
René
Hej alb og kim

Tak for jeres svar. Det var godt nok beskæmmende at jeg ikke selv havde fundet på at søge efter últrasonisk. Jeg smuttede selvfølgelig forbi Harald på vejen hjem og jeg er nu den lykkelige ejer af en micro ultrasonisk renser til 249 kr. En investering jeg varmt kan anbefale alle brilleejere at gøre, der er i bogstavligeste forstand gået et lys op for mig, efter jeg som noget af det første smed mine briller ned i dem for lige at afprøve teknikken.

Med hensyn til alb's oplysninger om at man skal betale både 160 kr. i gebyr og moms af både vare og porto tror jeg at jeg vil prøve at se om jeg kan finde dimserne til en konkurancedygtig pris i EU, ellers må jeg vel bide i det sure æble og via min hobby bidrage til samfundets opretholdelse.Ikke for at inspirere den nye skatteminister så kan jeg jo glæde mig over at jeg ikke også skal betale moms af gebyret. Det der med gebyret, er det 160 kr. ligegyldigt hvor meget man køber for ?

Tak for svarene og jeres interesse. 

allan
Ja de 160 dask er fast men du kan da få mange små dimser for en firser, deres porto er ofte lav så du kan tit have fordel af at få flere pakker(når der er penge i spil snakker alle kinesiske forhandlere engelsk og er flinke til at give gaver)
Du nævner ikke de momsfrie 160 dadler til Holger & konen.
Rene
Hej Allan.
Den ultralydstransducer du viser på billedet, må ikke tilsluttes 230 V ( Fare!!! Mørklægning af hus mv. )

Du skal bruge en effekt forstærker ( som kan være tilsluttet 230 v ) samt samt noget til at frembringe f.eks 40Khz.
I princippet kunne du bruge en alm. hi-fi forstærker med den ønskede effekt samt en signalgenerator. Dit uheld er at en sådan forstærker sjældent kan levere nævneværdigt effekt ved de 40 kHz da dette er uønsket.

selvbyg er en mulighed, men kræver teknisk indsigt.


vh Jene
Hej Jenne

Tak for dit svar. Ja jeg er selv nået til samme konklusion og har da også kigget på nogle i Kina, prisen her er sådan set OK  Link det eneste der holder mig tilbage er omkostningerne ved fragt, told og moms som gør at prisen på de ca. 280$ næsten bliver fordoblet. Det er godt lidt for meget for det der blot skulle have været et sjovt lille eksperiment og jeg er derfor gået lidt i stå. Så hvis der nogen skulle kunne fortælle mig hvor og hvordan man i EU kan erhverve sig en ultralydsgenerator til en rimelig pris med en god effekt så er jeg stadig meget interesseret.

allan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis