Køb af ovn med schuko stik

Jeg er ved at købe en indbygningsovn. Men der står at der er monteret schuko stik og den bruger 230V med 16A.

Kan man tilslutte sådan en ovn direkte i en ganske almindelig 230V stik kontakt? Er sådanne normalt ikke 10A? 

Hvis man ikke kan, hvilke vægstik kræver det så? 

mvh jesper
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der står at den bruger 16A må du tro på det.

Altså skal du have ført 16A ud til tilslutningsstedet for ovnen. Din elektriker skal så montere en 16A stikkontakt eller stikdåse du kan montere ovnen i.

Du kan ikke tilslutte den direkte i en 230V stikkontakt i væggen - dine 10/13 A sikringer vil ikke holde til både lysinstallation, dine øvrige stikkontakter i køkkenet og ovnen.

Normalt har ovn/kogesektion en 4 pol. sikringsgruppe for sig selv i tavlen.

Hvis tilslutningsstedet allerede er der kan du bare klippe Schuko stikproppen af og montere ledningerne direkte.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Almindelig 230 volt stikkontakter, er enten 10 eller 13 ampere.
hvis det er almindelige "løse" 10 ampere sikringer, må du gerne skifte til 13 ampere-

Prøv at kikke hvor mange watt ovnen bruger.
230 volt 10 ampere, kan trække 2300 watt
230 volt 13 ampere, kan trække 2990 watt



Mvh jens
Skrevet af je__ns på 15 okt 2012 10:11

hvis det er almindelige "løse" 10 ampere sikringer, må du gerne skifte til 13 ampere-

Mvh jens

Hvad mener du med det ?

Du må gerne få din elektriker til at udskifte en 10 A sikringsgruppe med en automatsikring på 13 A. Han skal så selvf. sikre sig at kortslutningsniveauet er i orden samt at tavlen ikke bliver for varm.

Jeg har selv lige bestilt 3 stk 2-pol 13A automatsikringer til erstatning for min gamle 4-pol 10A neozed sikringsgruppe til lys. Det er der ikke noget i vejen for. De kan fås 2-polede på kun 1 Modul / 18mm. Så kan jeg få delt ud på 3 grupper i stedet for 1 stk 4-pol. ( det var lovligt og almindeligt at bruge en 4-pol gruppe som 3 grupper da mit hus blev bygget i 1977 - det er det ikke ved nyt i dag )

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 15 okt 2012 10:19

Hvad mener du med det ?

Du må gerne få din elektriker til at udskifte en 10 A sikringsgruppe med en automatsikring på 13 A. Han skal så selvf. sikre sig at kortslutningsniveauet er i orden samt at tavlen ikke bliver for varm.

Jeg har selv lige bestilt 3 stk 2-pol 13A automatsikringer til erstatning for min gamle 4-pol 10A neozed sikringsgruppe til lys. Det er der ikke noget i vejen for. De kan fås 2-polede på kun 1 Modul / 18mm. Så kan jeg få delt ud på 3 grupper i stedet for 1 stk 4-pol. ( det var lovligt og almindeligt at bruge en 4-pol gruppe som 3 grupper da mit hus blev bygget i 1977 - det er det ikke ved nyt i dag )

Med løse sikringer mener jeg den her type
Der skal der ingen elektrikkerm på banen for at skifte fra 10 til 13 ampere...
mvh jens
Øhh.. Jens, du ved ikke hvor gammel spørgers installation er. Så at sige at man bare må skifte til 13A sikringer er noget vrøvl.

Fra sik.dk:
Må man i gamle installationer udskifte 10A sikringerne med de nye 13A sikringer, som ofte bruges i de nye installationer?

Det er rigtigt, at der i nye installationer udført efter bestemmelserne i Stærkstrømsbekendtgørelsen, Elektriske installationer 1993, må anvendes sikringer med en mærkestrøm på 13A i stedet for, som tidligere, 10A sikringer.

I gamle installationer, som er udført efter de tidligere bestemmelser, kan der godt anvendes 13A sikringer. Men man skal sikre sig, at installationen opfylder bestemmelserne i Stærkstrøms-bekendtgørelsen, Elektriske installationer 1993. I den forbindelse skal man fx være opmærksom på, at der i gamle, faste installationer kan være ledninger med et tværsnit på kun 1 mm2, og det er ikke tilladt i nyere installationer.
Annonce
Skrevet af jenshøj på 15 okt 2012 12:57
Øhh.. Jens, du ved ikke hvor gammel spørgers installation er. Så at sige at man bare må skifte til 13A sikringer er noget vrøvl.

Fra sik.dk:
Må man i gamle installationer udskifte 10A sikringerne med de nye 13A sikringer, som ofte bruges i de nye installationer?

Det er rigtigt, at der i nye installationer udført efter bestemmelserne i Stærkstrømsbekendtgørelsen, Elektriske installationer 1993, må anvendes sikringer med en mærkestrøm på 13A i stedet for, som tidligere, 10A sikringer.

I gamle installationer, som er udført efter de tidligere bestemmelser, kan der godt anvendes 13A sikringer. Men man skal sikre sig, at installationen opfylder bestemmelserne i Stærkstrøms-bekendtgørelsen, Elektriske installationer 1993. I den forbindelse skal man fx være opmærksom på, at der i gamle, faste installationer kan være ledninger med et tværsnit på kun 1 mm2, og det er ikke tilladt i nyere installationer.


Har du nogensinde set 1mm2 brugt i en fast instalation, og har det nogensinde været lovligt?

Men er sikringerne som den jeg afbillede, er instalationen af nyeren dato, og helt sikkert med 1,5 mm2 ledninger.

Den her type, findes mig bekendt ikke i 13 ampere-

Sikringer

mvh jens
Ja, i en periode var der materialemangel og der var det tilladt at bruge 1mm2 ledning! Og lovligheden fremgår af teksten fra sik.dk

Har du nogensinde set 1mm2 brugt i en fast instalation, og har det nogensinde været lovligt?

Ja Je_ns, jeg har set både 1mm2 ledning, som Jenshøj skriver, og aluminiumsledning i fast installation.
Derfor er reglerne som beskrevet. De sikringer, du beskriver først, kaldes Neozed og de andre Diazed.

fase
eg tør ikke sige hvor gammel min installation er.

Ovnen er på 3200 W så der skal vel så anvendes en 16A gruppe.

Nu har jeg også kig på denne kogeplade : http://www.siemens-home.dk/produkter/madlavning/kogesektioner/EH675ME21E.html

Der står 7200W, men der står ikke noget om hvor stor strømstyrke. Jeg går ikke ud fra at der må bruges 7200W på samme tid? ved i om sådan en fætter skal på 10 eller 16a sikringsgruppe?

Ovnen er på 3200 W så der skal vel så anvendes en 16A gruppe.
Såfremt ovnen tilsluttes 230V, skal den ved fuld effekt bruge 3200W/240V = 13,33A. Så 16A sikring er OK.

Der står 7200W, men der står ikke noget om hvor stor strømstyrke. Jeg går ikke ud fra at der må bruges 7200W på samme tid? ved i om sådan en fætter skal på 10 eller 16a sikringsgruppe?

Såfremt kogepladen tilsluttes 2 faser og nul og ikke udnyttes mere end 88,88 %, og det gør man sjældent, kan den tilsluttes en 16A gruppe.

fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis