Overvejelser (el) vedr. montering af indbygningsovn

Hej,
Situationen kort: Nyt køkken - har til rådighed 3x400V samt en stikkontakt forsikret med 13A. Der er andre forbrugere på 13A gruppen.

Jeg skal have tilsluttet induktionskogeplade, opvaskemaskine samt indbygningsovn.
Jeg tænker at (få tilslutte(t) induktionspladen til 2 af faserne (samt nul og besk.jord) og opvaskemaskinen til den sidste fase (samt nul og besk.jord). 

Overvejelserne opstår mht. tilslutning af ovnen.
Jeg kunne vælge at tilslutte den til samme fase som opvaskeren, men så skal jeg huske (og især fruen) ikke at bruge apparaterne samtidigt. Det er ikke optimalt.

Ovnen sidder i et højskab der er forberedt til montering af køleskab, så der er en stikkontakt til rådighed. 
Men jeg ved ikke hvad der bliver monteret af andre apparater på samme gruppe i de øvrige stikkontakter, f.eks. vandkedel.
Derfor risikerer jeg at sikringen springer hvilket ikke er optimalt. Samtidigt synes jeg ikke om at montere en ovn med en almindelig stikkontakt. (Men ville det være lovligt?)

DERFOR
er det rigtige sikkert at få trukket et nyt kabel til ovnen som så har sin egen afbryder. 
Enten 10A sikring og 3x1,5mm2 eller måske 3x2,5mm2 og en 16A sikring. (med 16A har jeg mulighed for at montere en mikrobølgeovn i fremtiden hvis den lyst skulle opstå

Nu kommer så endelig spørgsmålet:-)

Må man sætte en almindelig samledåse op og samle installationskablet med samlemuffer som http://www.yousave.dk/shop/forgrenings-daase-ap-1507p.html og http://www.greenline.dk/Diverse-elartikler-6/Samlemuffer-243/Enkelte-samlemuffer-1081 ?

Eller skal man bruge noget enfaset ala http://www.greenline.dk/Afbrydermateriel-div-3/400-volt-materiel-81/LK-Komfurudtag-400V-3051 ? Og hvilke muligheder findes der i givet fald?

Samledåsen kommer til at sidde bag ovnen hvis det har noget at sige.

Hvad ville i gøre? 
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjah jeg ville nok fatte omkring "knoglen! og ringe til min elektrikker, det er nemlig ikke noget du og jeg må lave selv
Kogepladen bruger sikkert meget mere strøm end ovnen, i modsætning til mellon vil jeg sige de fleste nye ovne kan kører helt fint med 230Volt 13 amp. men induktionskogepladen skal bruge 3x400, eller i det mindste 2x400V.
Ja induktionskogepladen udnytter de 2 faser fuldt ud ved max last. Måske jeg kunne slippe afsted med at køre opvasker og ovn på samme fase.

Undersøger lige hvor bøvlet det er at trække et ekstra kabel.
Skrevet af kox på 14 okt 2012 23:27
Ja induktionskogepladen udnytter de 2 faser fuldt ud ved max last. Måske jeg kunne slippe afsted med at køre opvasker og ovn på samme fase.

Undersøger lige hvor bøvlet det er at trække et ekstra kabel.

Det vil sikkert fungere fint, en ovn bruger jo kun sit max mens den varmer op, det samme med opvaskeren, så længe du ikke starter dem samtidig vil det nok virke fint

Du kunne også slippe for problemet ved at få trukket en ekstra gruppe til køkkenet  
Annonce
Jeg har en kraftgruppe på 3 x 400 volt 16 ampere, til kogeplader, ovn og opvasker.
Jeg har tilsluttet min induktionsplade til de to faser og nul, samt jord.
dem 3 fase deler ovn og opvasker. (samt nul og jord)
Det fungere fint, og har ikke voldt problemer af nogen art.


mvh jens
Skrevet af Håndværkeren på 14 okt 2012 22:04
Tjah jeg ville nok fatte omkring "knoglen! og ringe til min elektrikker, det er nemlig ikke noget du og jeg må lave selv


Der er vel en grund til fora hedder Lav Det Selv

mvh jens
Ja det er der da Je_ns, men så læs lige reglerne for brug af LDS, så vil du erfarer at der ikke må opfordres til ulovlighedder.
Jeg har fået rigeligt på puklen tidligere, netop fordi jeg gav lidt råd omkring elindstalation.
Enig med håndværkeren her, lige præcis på el fronten, så er der jo grunde til man ikke må lave tingene selv...
AEG BE3002421M ( indbygningsovn ) har en tilslutningseffekt på 3500W. Den mindste Voss ligeså så dem ville jeg være ked af at montere på en 13A gruppe.
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis