Kan kun få 1/3 af kølervæsken til at løbe ud ved udskiftning

Ifølge instruktionsbogen rummer min Avensis 6,2 liter kølervæske, men jeg kan kun få ca. 2,5 liter til at løbe ud gennem kølerens aftapningshane ved udskiftning.
Jeg ved godt, at der sidder en plug et sted på motorblokken, men den benytter det autoriserede værksted heller ikke ved udskiftning af frygt for, at den skulle knække. Når jeg har kigget mekanikeren på det autoriserede værksted over skulderen, tapper han også kun af gennem kølerens aftapningshane, men her løber der vist betydeligt mere ud.
Nu til mine spørgsmål:

Har det nogen betydning for mængden, om motoren er helt kold eller lidt varm, når der aftappes? Jeg har aftappet med helt kold motor.

Er der nogen der har et tip til, hvordan man kan få mere til at løbe ud via køleren?

Kaj Pedersen
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du taget dækslet af køleren

varmetossen

Varm motor, køledæksel af som nævt og fuldt åbent for varmen - afhængig af varmeanlægget gøt det sidste måske ikke en forskel - men det skader heller ikke.

Har forresten en sjov ting med min egen avensis 2.0. Den vil ikke køre med kølervæske i ekspansionsbeholderen. Hvis jeg fylder den bare 1/3 op bliver det strax smidt af igen så til hverdag kører den bare med en sjat i bunden. Til gengæld er jeg ikke sikker på mit termometer er forbundet med kølevandet. det er helt ligegyldigt om vi kører i 40 graders varme i Ungarn med 1400 kg. på krogen eller 10 graders frost herhjemme, så står nålen fuldstændig ens.

varmetossen

@ Kope. Det er fordi, det ikke er herregårdsvand, du har på kølesystemet. Alm vand kan ikke løbe op ad bakke. Hvis du ser lidt på konstruktionen, vil du se, at det er kropumuligt at få vandet ud af systemet, uden at åbne proppen i siden på blokken.
Hvad er dit ærinde med at tage vandet af?

Det er ligesom et waterpas med fast libelle, Klaus. Så er der ingen problemer!

Med venlig hilsen
ktm

Deet det

varmetossen

Annonce
Det her er nok lidt flovt. Det er ikke lykkedes mig, efter 45 år med biler, at montere en H7 pære i min avensis, 2.0 sol, for de kræsne, korrekt. De står forskelligt kan jeg se når jeg kører ind. Kan bare ikke finde fikspunktet.

varmetossen

Svar til alle:

1. Ja, jeg er godt klar over at kølerens dæksel skal skrues af.
2. Har aldrig prøvet at tappe af mens motoren var varm. Er spændt på hvilken forskel det gør.
3. Ja, det bedste ville være at skrue proppen på motorblokken ud, men som nævnt gør det   autoriserede værksted det ikke.
Er du sikker på der er 6,2 liters kølervæske på? 2,5 liter lyder ikke helt ved siden af, nyere biler har ikke så meget væske på som i gamle dage, motoren bliver hurtigere varm når der er mindre væske i..

skal lige siges jeg har tidligere arbejdet hos toyota som mekaniker, og vi brugte også altid kun hanen på køleren, den hane på blokken som du taler om har jeg aldrig hørt om.
Skrevet af Klaus Lundstedt på 14 okt 2012 18:40
Har forresten en sjov ting med min egen avensis 2.0. Den vil ikke køre med kølervæske i ekspansionsbeholderen. Hvis jeg fylder den bare 1/3 op bliver det strax smidt af igen så til hverdag kører den bare med en sjat i bunden. Til gengæld er jeg ikke sikker på mit termometer er forbundet med kølevandet. det er helt ligegyldigt om vi kører i 40 graders varme i Ungarn med 1400 kg. på krogen eller 10 graders frost herhjemme, så står nålen fuldstændig ens.

væskestanden på ekspansionbeholderen skal stå mellem varm og kold, biler som smider kølervæsken har som regel en utæt toppakning, men hvis du har kørt med det længe lyder det usandsynligt.
Kun i 3 år, så har valgt at den får en kopfuld en gang imellem for ikke at køre tør

varmetossen

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis