fluefiskeri

Hej.
Er der en dygtig fluefisker herinde, fra als (jeg bor på nord
Als) der kunne tænke sig at lære fra sig?

Jeg har indtil nu fisket med bombarda og flue, men har endelig fået en rigtig flue stang.

Jeg har set lidt video omkring kast, men jeg lærer bedst ved at få det vist i virkeligheden.


Hvis der ingen er, er der så nogen bud på hvor man evt kan søge hjælp uden at absolut at skulle på et kursus til 1500 kr + ?


/lille nissen
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du tjekket her også...

http://www.fiskevand.dk/forum.php
en lille fif.

er at øve på en stort græsplæne med en "flue" af en stump piperenser.
der har vægten ag en flue.! til du har læret den grundlæggende kaste teknink
inden du begynder at fiske ude i det våde element. :-)

hvis du ikke har piperenser inden for rækkevide. kan du klippe spidsen af krogen
nede ved "bøjning" under spidsen lige før den "skarpe" bøjning
med en skævbider. fra en "kasseret" flue.!
og flueline den udgør kastevægten.!

det er en af fiskeriet ædle fiskekunst.
der kræver lidt håndelag.


god fisk.?
Hans2.hansen ->

Tak for input.jeg var igår ved vandet med min spinnestang, og mødte der en med fluestang, og jeg fik nogle super gode tips af ham. bl.a også noget lignende dem du nævner

Hvis andre følger med og mangler hjælp, så er her lidt af hvad han sagde :

- brug ikke håndleddet til kast. det skal være stift, og det er underarmen der skal arbejde.
- hertil kan man med fordel, bruge en elastik, rundt om armen/bunden af stangen, for at hjælpe med at holde håndleddet stift, og stangen på plads. elastikken skal selvfølgelig fjernes efterhånden, som man lærer det.

- stangen bør holdes sådan at tommel hviler oven på korken, og peger fremefter- dvs i en lige linje, mod spidsen af stangen. pege/lange finger bruges til at holde linen mod stangen. - den frie hånd bruges til at styre den line du har trukket af hjulet (arbejds linen).

- for at holde armen ind til kroppen i en behagelig stilling, og for at undgå, at armen "flagrer" rundt men man kaster("flagren" kan nemt give øm skulder), kan man holde en sok eller lignende, under armhulen, mens man kaster. - denne må naturligvis ikke falde ned. og skal som elastikken, fjernes fra øvelsen efterhånden.

til slut gælder der kun 2 ting :
1 - mens du er ved at lære teknikken kommer det ikke an på længden af dine kast, men kvaliteten af disse.
2- øvelse, øvelse, øvelse.

synes det er gode, og overskuelige tips, og de fortjener at blive delt med andre i samme situation.

knæk og bræk derude

/lille nissen

Skriftlig fluefiskeri er rimeligt let, men men det er ganske andet at stå med tingene i hånden, stift håndled osv. Det føste stykke tid kom fluen sjældent mere end 10 m , men det har jeg også fanget fisk på. Lænden kommer med tiden. Som begynder har man altid et dilemma, hvilken flue ? Her er der mange meninger, og mange sælgere, som lige har den flue, som fiskene er vilde med. Du kaster længst med en synkende line, men den er betydeligt sværere at hive op af vandet, og måske går fiske ikke dybt.
Liner mm. Er pissedyre. Jeg vill anbefale størrelse # 6 som er rimelig allround. Hjulet er mest en opbevaringmetode, ihvertfald i starten men der kan bruges ufattelige summer på dem. Stangen er rimelig vigtig, men der er så meget teori om dem at det er en slags videnskab, og når man er ny , tjaaah det er sgu svært at vælge.
Så er der lige kl. 11 og kl.1 den anbefalede bevægelse af stangen. Fremad til klokken 11 position bagud til klokken 1 det er udgangsmetoden.
Held med det, eller knæk og bræk, som lystfiskere siger.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
lynæs ->
tak for input. ja, må nok give dig ret i, at teori og praksis sandelig er et stykke fra hinanden i dette tilfælde. men efter et par dage i haven, synes jeg nu, at have rimelig styr på kastet.

- så næste stop må nu være den åbne kyst, og de store fisk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis