omløbsretning - hydraulikpumpe

Jeg skal montere en hydraulikpumpe i styringen i min båd, den kommer til at lave max. 50 bar når den man styrer, ellers er den ubelastet.  Pumpen er en tandhjulspumpe af mærket casappa, tror i den kan holde til at løbe den forkerte vej rundt?  den kan kun monteres så den kører omvendt, det skulle en tankhjulspumpe med symetrisk opbygning jo kunne, men tror i fx. producenten kunne finde på at lave asymetriske tandhjul i den for at reducere støjen eller andet der gør det umuligt?  Alt virker normalt hvis man drejer den med fingrene og den kan pumpe begge veje der.  

Dr_Lyn
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tandhjulene er symetriske, men måske er udformningen af pumpehuset forskellig, med hensyn til ind og udgang, som kan have indflydelse på ydelsen.
Kan det måske klares, ved at dreje huset en halv omgang ???

http://www.parmafluid.it/english/P1...mp;ccid=20

Hvis du har mulighed for at lave en prøveudstilling, kunne det måske være en god ide, for at teste for støj, og ydeevne.

Mvh jens
umiddelbart så det hele 100% symmetrisk ud men efter som jeg ikke kan se 1/1000 med det blotte øje valgte jeg at vende pumpehuset 180 grader så ind blev til ud, alt føles normalt når man drejer den med håndkraft.

Dr_Lyn
lige en lille note, pumpens aksetætning har en retur til lækolie der går tilbage til sugesiden, hvis man ikke vender den om også tryksætter man læbepakningen med det fulde arbejdstryk, det leder videre til at den spytter alt olien (ca. 10 l. ATF) ud over remskiven og derfra fordeler det fint ud over hele maskinrummet, men så snart man har vendt den del der indeholder returkanalen og skiftet pakdåsen har det ikke noget imod at kører den forkerte vej og opfører sig normalt. alt dette leder videre til noget med store mængder stærkt basisk sæbe og en haveslange med varmt vand

Dr_Lyn
Hvis pumpen er reversibel er det lige meget med omløbsretningen.
På en normal tandhjulspumpe kan rotationsretningen vendes (kontakt evt. en forhandler for dokumentation/vejledning).
Hvis pumpen drives i den forkerte omløbsretning går der ikke mange min før der er ødelagt. 

Golfer01
jeps, det var konklusionen man skal tørre meget olie op når man lære det på den hårde måde.

Dr_Lyn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis