Gulve - vipper og giver sig

Hej


Efter at have lavet en større ombygning, har vi nu endelig kunne få høvlet vores gulve (der var fernis på før) og de er blevet behandlet med lud og hvidolie. Vi har et bøgegulv fra 1950'erne, som er lagt med stave på ca. 5x40 cm.

I forbindelse med vores ombygning, var der enkelte steder, hvor vores tømrer, skulle "flette" vores gulv sammen med det resterende, fx hvor der har stået en væg på 50 cm, ved gamle dørtrin mv.

Vores problem er, at vores gulv nu er begyndt at "give" sig flere stede, både der hvor det er blevet flettet sammen og hvor der ikke er sket noget. Enkelte steder, kan vi slet ikke gå på gulvet, da brædderne "vipper".

Hvad hulan kan vi gøre?!
Kan det være vores gulvbehandling, der har "løsnet" limen mellem de gamle brædder eller er det vores tømrer, der ikke har lavet arbejdet godt nok?

Hej Efter at have lavet en større ombygning... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nå, nu ser det ud til, at billederne alligevel er kommet frem.

Jeg håber også I kan se dem?!
Super.

Jamen, det gør de faktisk alle tre.
På billede nr. 1 og 2 kan man selvfølgelig ikke "se" problemet, men her er problemet at gulvet "giver" sig flere steder, når man træder på det.
På billede nr. 3, ca. midt på billedet, kan man se en af de reparationer, der er lavet. Her kan man simpelthen kan trykke brædderne ned, så det er er som om brædderne slet ikke har "fat" i hinanden.

Jeg håber det giver lidt mening?
Hvor mange gange er gulvet blevet slebet siden 1950?, jo flere gange man sliber jo tyndere bliver gulvet jo, også vil det give sig/fjedre lidt når man træder på det(hvis det altså ligger på strøer)
Gulvet har ikke været slebet/høvlet før, det er således første gang, at det er blevet gjort.

Skal man være bekymret for, at gulvet giver sig? De fleste steder, hvor det giver sig, der føles det som om, at langsiderne af brædderne ikke hænger sammen?
Annonce
Der hvor det er samlet, er det sikkert fordi der ikke er lavet understøttelse af gulvet, samt undergulv undersamlingen.

Giver det sig generelt, kunne det tyde på nedbrudt undergulv, som stavene jo er sømmet direkte ned i.
Men mon der er noget undergulv/blændgulv?

Gad vist om stavene ikke er udlagt direkte på strøer? (Parketstavene ser iøvrigt ud til at være længere end 40 cm). Måske med strøer pr. 40 cm ??? og hverandet stød som flyvestød!
Det er nemt at finde strøerne ved at slå på gulvet med en hammer - og bruge ørene jo. :o)

Hvad er der nedenunder det gulv. Strøer, bjælkelag, krybekælder eller hva?

Hvad var der at se inden hullerne i gulvet blevet repareret?

Men mon ikke den gode tømrer har fjernet feren på stavene for at kunne lave sammenfletningen! Uden den fornødne understøtning i stedet?
Måske ligner det detteher:

http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=Parketstave&source=web&cd=6&cad=rja&ved=0CEEQFjAF&url=http%3A%2F%2Fwww.horningfloor.dk%2Ffiles%2F1_MASSIV%2520PARKET_LOW.pdf&ei=uaR6UJeEHsrasga_tYCACA&usg=AFQjCNE8Y1IMvWdbytmMEjUBlCsAS1XUlw

Jeg tror ikke der er et undergulv, for der er kun bjælker og hulrum under gulvbrædderne. - det ligner det gulv, der fremgår af linket.
Jeg må lige få målt brædderne i morgen, for de kan sagtens være længere end 40 cm.

Hvilken betydning har det, at gulvet er lagt på strøer?

Jeg vil mene, at det stort set er over hele gulvet, at man har fornemmelsen af, at gulvet giver sig. Det der undrer mig er, at vi aldrig har haft denne oplevelse inden gulvet blev lavet, behandlet mv. Det er som om det er noget, der er pludseligt opstået?
Alt andet lige vil den samlede tykkelse af gulvet være større når stavene udlægges på et blændgulv!

Et gæt på hvorfor gulvet giver sig kunne være fordi der er slebet et (for) tykt lag af. Hvor tykke var stavene inden slibningen - og blev det overvejet om gulvet "kunne tåle en afslibning"

(Hvorfra begrebet "afhøvling" af gulve kommer ved jeg ikke. Den er meget brugt, men man har vist altid blot afslebet gulve).

Men med en almindelig slibemaskine er det næsten alt for nemt af bortslibe adskillige millimeter af tykkelsen!

Og nu når du nu skal i gang med undersøgelserne så prøv osse at stå med en fod på hver af 2 nabostave. Af dem din tømrer har brugt til sammenfletning! Hvis de tydeligt kan trædes op og ned i forhold til hverandre er det fordi feren er fjernet. Og ikke erstattet med anden understøtning!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis