Opmuring af kanter i dørhul

Jeg har fjernet en gammel dør og karm, så der fremover bare er et "hul" i murstensvæggen. Kanterne i dette hul skal opmures og herefter spartles og beklædes med glasvæv.

Nu er jeg jo ikke professionel murer, så jeg har gået og tænkt lidt på hvordan jeg skal få kanterne i hullet til at blive pæne og lige. Jeg forestiller mig, at jeg ved hver kant rundt i dørhullet kan sætte et brædt op på hver side af væggen, som går lidt ud over det gamle dørhul, og så bruge disse til at mørtle op imellem. Men jeg er lidt i tvivl om hvorvidt mørtlen vil hænge fast i brædderne når den tørrer, og dermed ødelægge den nye kant når jeg fjerner brædderne igen?

Er dette den rigtige fremgangsmåde, eller er jeg helt galt på den?

/zeabee
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
har set i fjernsynet at de bruger et bræt, sat til hjørnet, først sat ved den ene side den ud mod dig selv, som så flugter med kanten, bruger den som retteskinne, og trækker af på så kanten bliver lige. Tror godt du kan gøre det på din måde også, du skal lade brædderne sidde på til den tørre og skifter farve, derefter glitte de små ujævnheder væk.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
For mig at se er det den rigtige fremgangsmåde.

Jeg har selv brugt metoden for ca. 20 år siden - og det holder da endnu :-)

Og det var 1 dørside - 1 væg jeg havde banket noget ned af - og opad ( 150 cm )

Jeg fugtede lige fladerne og lod dem suge inden.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
fugt brædderne, evt. med sæbevand så hænger det ikke så nemt ved, men du undgår ikke lidt finpudsning bagefter
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også