Betongulv med eller uden kantisolering

Hej,

Jeg skal snart i gang med at støbe betongulv til mit nye badeværelse.
Den ene væg er en ydervæg og her har jeg tænkt mig at lægge 10-20 mm flamingo kantisolering.
De tre andre vægge er lune indervægge så her havde jeg ikke tænkt mig at bruge kantisolering. Men nu har jeg søgt her på forumet og kan se at nogle siger at betongulvet ikke må hænge fast på væggene overhovedet.
I mit hoved giver det slet ingen mening. Jeg vil jo gerne have at gulvet står fast, og holder fast. Tanken om at betongulvet bare er en kæmpestor og tung betonflise som ligger på 220 mm skrøbelig flamingo uden at holde fast i væggen kan gøre mig helt nervøs. Synker det slet ikke?

Det gamle betongulv som jeg har brudt op var støbt helt ud til væggene.

Mvh
Rick.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du kan roligt smide kantisolering hele vejen rundt, og gerne 50 mm hvis det kan lade sige gøre
Ja gulvet behøves ikke have fast i væggene. Det er som regel en meget tung klods, den flytter sig ingen vegne. Og nej den synker ikke, hvis underlaget under isolering mv. er OK.
Jeg har selv støbt mine gulve med 20 mm styropor i alle kanter, dog afsluttet med et pudslag der går helt ud til væggene (for at lukke ned til styroporen).
Tak for svarene.
Er det et direkte problem hvis jeg alligevel støber helt til ud til væggene (bortset fra den kolde ydervæg som jeg isolerer under alle omstændigheder) ?
Ja, skaber både kuldebro, og mulighed for optrængen af fugt, så på med kantisoleringen.
Det gør nok ikke den store forskel, men det er godt med lidt adskillelse mellem dæk og væg.

Og det er ikke kontakten mellem dæg og væg der i givet fald vil hindre pladen i at synke. Og skulle pladen synke een enkelt milimeter de næste 30 år så er der ingen skade sket!
Alt efter hvordan du udfører samlingen mellem gulv og væg så er det at foretrække at bygningsdelene kan "arbejde en smule i forhold til hverandre!

Meeen 50 mm er der nok ikke plads til langs indervæggene - men 10 mm måske.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis