rep. af zinkskotrende

Hejsa.

Jeg havde egentlig planer om at skifte hele min zinkskotrende her i ferien til en i aluprofil med underliggende tagpap eftersom det nok var den nemmeste GDS løsning. Jeg har imidlertid fundet ud af at det kun er den nederste zinkplade på godt 1 meter der er hullet. Der gnavehuller fra den ovenfra tilstødende plade samt nogle voldsomme skader helt nede i bunden. Resultatet er at der er løbet vand i hulmuren med fugtskader til følge i det ene værelse.

Jeg overvejer derfor at droppe skiftningen af hele skotrenden og i stedet blot skifte den nederste plade til en ny zinkplade. Jeg kan ikke zinklodde da jeg ikke har grejet men eftersom pladerne kun kan købes i 3 meter stykker er der rig mulighed for at lave et langt overlæg. Desuden kan jeg lægge et stykke wakaflex som dobbeltsikring de nederste par meter da det primært er her det er kritisk. Skulle jeg være så uheldig at den manglende lodning giver indtrængning af vand betyder det blot at det løber ned langs wakaflex'en - der i princippet kunne bruges som skotrende alene.

Skotrenden løber mellem laden og stuehuset så den kommer faktisk ikke ind over taget i beboelsen på noget tidspunkt - det er derfor ikke super kritisk og mit tag er da også et gammelt eternittag fra slutningen af 60'erne. Så grundene til jeg helst vil rep. er at det er det hurtigste, billigste, pæneste med zink, kan laves selv og er den mindst indgribende løsning.

Hvad mener I om mine betragtninger og løsningsforslag?

       V.h. Emil
Hejsa. Jeg havde egentlig planer om at skifte... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for de mange tilbagemeldinger :-)

Jeg er lige blevet færdig med projektet - med lidt arbejdslys kan man godt arbejde sent :-)

Jeg endte med at fjerne de nederste 2 meter bundstykker der var rådne save nyt træ. Efterfølgende wakaflex de nederste 2 meter og så må jeg vente med at montere zinkrenden når vvs-pusheren har den i hus om en uges tid - det er åbenbart ikke noget de har på lager.

Nu er det i hvert fald tæt og skulle jo gerne være dobbelt-tæt når zinken kommer ovenpå.

En ting der undrede mig lidt da jeg pillede skidtet ned - de havde ikke loddet samlingerne hvilket jeg kan læse også er helt efter nutidens forskrifter. Det skal nemlig have plads til at arbejde. Alligevel havde man fundet det smart at bukke de nederste par millimeter zink i bunden af hver plade. Altså hele vejen langs den nederste kant. Når man nu samtidigt ved at zinken står og arbejder frem og tilbage så kan det jo ikke kræve meget fantasi at forestille sig at den bukkede kant med tiden vil skære hul i den underliggende plade. Røg håndværkerne lidt for meget tobak tilbage i '68 eller hvad havde de lige gang i :-)

Har den gjort det? Ombukningen!

For meningen har været enten at lave en falsning eller stabiliserer kanten. Du ser, (stort set), aldrig en zinkplade uden at synlige kanter er bearbejdede på en eller anden måde.

Men retteligen skal der vist udføres blindfalse.

Se bare her, (under udførelse):

http://www.godetage.dk/bygger/undertag/Sider/default.aspx
Skrevet af Sitting Bull på 12 okt 2012 20:23
Vel gør det ej.

Den gamle zink har holdt ud i godt 40 år.

Tagpap som er ru og blødt vil kun holde den ½-tid.


De nye tagpapper holder altså min. 25-30 år, og dette holder en nyere alu skotrende sikkert ikke, før den er tyndslidt og slå revner.

40 år for en zink skotrende er også langt tid, og den har sikkert været tyndslidt et par år nu.

30 år er min. forventet levetid på det meste rheinzink i vores klima, men denne fåes jo også i forskellige tykkelser....
Skrevet af Emilpaulsen på 12 okt 2012 22:41
så må jeg vente med at montere zinkrenden når vvs-pusheren har den i hus om en uges tid - det er åbenbart ikke noget de har på lager.
Ja, det er fordi du gik til en VVS mand, du skulle have kontaktet en blikkenslager, han havde hurtigt klipper og bukken de 2 meter rende til dig, sikkert også billigere end din VVS mand kan få den hjem til.


Skrevet af Sitting Bull på 12 okt 2012 23:38
Har den gjort det? Ombukningen!

For meningen har været enten at lave en falsning eller stabiliserer kanten. Du ser, (stort set), aldrig en zinkplade uden at synlige kanter er bearbejdede på en eller anden måde.

Men retteligen skal der vist udføres blindfalse.

Se bare her, (under udførelse):

http://www.godetage.dk/bygger/undertag/Sider/default.aspx


Ja - den har skåret sig igennem hvilket er en af årsagerne til mine utætheder. Jeg kan godt se at der bør bruges blindfalse og hafter til at fiksere zinkdelen. På de render der lå/ligger der i forvejen er der ikke monteret blindfalse og de er sømmet fast med flade søm helt ude i den bukkede kant (kan ikke være optimalt da der kan trænge vand ind). Jeg tror jeg vælger at montere uden blindfals i første omgang og blot lave et rimeligt stort overlæg. Dog vil jeg montere hafter til fiksering istedet for gennemsømning af selve skotrenden.

Den vejledning du henviser til (som i øvrigt er rigtig god) er med henblik på nybyggeri og primært for tagløsninger med undertag. Mit er som bekendt eternit uden undertag. Derfor kommer det sig heller ikke så nøje at skotrenden ligger en smule højere end den burde da der ikke er noget udertag der skal taget højde for. Som jeg ser det laver jeg en renovering af den tidligere konstruktion (måske endda en smule bedre da jeg har wakaflex i bunden og ikke gennemsømmer renden men bruger hafter).

Pga. tagets alder skal det jo nok alligevel skiftes indenfor de næste 15 år og mon ikke min reperation holder så længe. Det er også lidt "over-kill" at fjerne alt træet, sænke skotrenden, montere helt nye render og få blikkenslageren ud for at lodde topsamlinger osv.....hvis taget alligevel ender med at skulle skriftes om 8-10 år. Ved så omfattende en renovering vil det være oplagt at få ordnet alle skotrender i samme omgang.
Annonce
Koluda:

På et 45 gr. tag med 8 meter tagflade og 1 meter bredt afvanders 8 m2

Hvis der er en skotrende i samme tag afvandes 64 m2

Det er jo klart at den nederste meter skotrende er langt mere udsat for slid end den tilsvarende meter på det ordinærer tag.

Hvilket Emils eksempel jo osse demonstrerer!

Men vi kan jo foreslå at når den er gal igen - om 20 - 30 år - så kan han svejse tagpap på! .o)

Emilp.:
Min link var mest som en "forklaring" på hvorfor din gamle skotzinkrende var lavet som den var! Men jeg tror da nok at der oftest bliver oplagt zinkskotrender uden hverken blindfalse eller ombuk eller noget som helst.
Jep, og det vil da også være det samme med tagpappen.

Det er dog nemmere at lægge en ny bane tagpap på, end at skulle lægge ny skotrende i alu eller zink, men nu skal taget alligevel jo skiftes inden for 10-15 år, så derfor ville en bane tagpap være den billige og nemme løsning...
Du må godt sømme din skotrede i toppen så den sidder fast og ikke glider ned. Resten skal laves med hafter. Så kan zinken arbejde alt det den vil uden at falde ned:-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis