Problemer med vand til radiatorer fra Vaillant gasvandvarmer

Kære Venner,

Jeg har en ca 20 år gammel gasvarmer af mærket Vaillant. Denne anvendes både til at varme vand op i haner og radiatorer.

Den begyndte for 2 år siden at lave nogle unoder, hvor den meget ofte slog fra, og nærmest lavede en tikkende lyd. Det var som om den konstant forsøgte at få gang i gasflammen igen, men havde meget svært ved det.
Efter at have prøvet alverdens ting og haft to fagfolk på besøg fandt jeg en dag ud af at hvis jeg trykkede powerknappen lidt hårdere ind begyndte den at virke igen!
Så med andre ord så problemet altså ud til at være et sted i kontakten.
Derfor tog jeg låget af strømforsyningen, og sprøjtede komprimeret luft ind. Jeg lod dog det gummi der er monteret omkring dele i strømforsyningen være, så det var ikke rigtig effektivt det jeg gjorde, men jeg tænkte at det vel var bedre end ingenting, og håbede på at hvis der måtte sidde noget snask i kontakten, så ville det måske løsne sig på denne måde.
Siden da, som var i begyndelsen af Maj, har der ikke været et eneste problem. Skidtet starter når man beder det om det, lige indtil nu, hvor radiatorerne er begyndt at sultne pga den kolde tids komme.
Tikkeriet er ikke vendt tilbage, men det er derimod et nyt problem:

Når termostaten (af mærket honeywell, programmerbar) fortæller vandvarmeren at "nu skal der varmes", så kører vandvarmeren kun i 15 sekunder. Termostaten indikerer med et flammesymbol at der er et "varm op" signal sendt til vandvarmeren, men den går først igang igen et par minutter senere, og hver gang i lige kort tid.
Jeg oplevede dog igår da jeg kom hjem at jeg fik den til at varme i rigtig lang tid, men efter et par timer var den gal igen.
Normalt vil jeg mene at den varmer en 3-4 minutter af gangen, men det er helt noget termostaten styrer.
Jeg har lige fyldt vand på kalorius for at forøge trykket, samt lukket evt. luft ud af alle radiatorerne. Skal man måske prøve at lukke al vand ud af både vandvarmer og radiatorer og så fylde igen...?
Jeg forestiller mig også at det kunne være noget et sted i systemet der ligesom trænger til at blive skyllet igennem efter ½ år, og at det så gradvis måske bliver bedre over nogen dage.
Det sjove er jo at det varme vand virker fint uden afbrydelser i haner og bruser, så det er ihvertfald ikke vandvarmeren der bliver overophedet.
Jeg har også tænkt på om det kunne være termostaten der sender et slukkesignal til vandvarmeren for tidligt, selvom den bliver ved at vise en flamme...

Nogen andre gode idéer eller folk der har erfaring med de her ting?

Mange tak!

Jesper

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Underligt.. efter jeg er kommet hjem idag arter Prins Valliant sig en del pænere. Kørte i 5 minutter da jeg satte den igang, hvilket er ret normalt, og her senere på aftenen kan den også sagtens køre i længere tid ad gangen.
Ser ud som  om radiatorsystemet på en eller anden måde skulle skylles igennem... andre gode forslag og inputs er stadig velkomne - kan jo godt være den ikke bliver ved at te sig lige sympatisk!
Problemet er løst! Der sidder en knap der styrer temperaturen på selve vandvarmeren. Har faktisk aldrig anet hvad dens funktion var, idet jeg har føromtalte termostat som tænder og slukker når det passer ind i min ugentlige rytme. Men knappens værdi, der, nok pga tidligere omtalte fiflerier, var røget ned på 1, skruede jeg op på 9 - bare for at se om det skulle have nogen indflydelse. Og det havde det!
Gik så på nettet bagefter og fandt nogle manualer til nyere Vaillants, og læste om hvad knappen gør der, og mener at det må være den funktion som også findes på min gamle vandvarmer.
Det er selvf. lidt pinligt, men nogen gange ser man ikke de ting der er lige foran næsetippen af en - især når man har glemt at de er der fordi man aldrig bruger dem!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis