Vægmaling som grunder?

Hej.

Jeg skal til at male en seng lavet af fyr og mdf. Det er ikke tidligere malet.

Kan jeg bruge en bøtte gammel hvid vægmaling (glans 5-10) som grunder før jeg maler 2 gange med hvid glans 40?

Mvh TroelM
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, den vægmaling vil sikkert ikke hæfte særligt godt, specielt ikke på din MDF som er meget glat i overfladen.

Jeg ville bruge en grunder til det, som hæfter godt, og er til at slibe ned til en glat overflade.
Nej. Brug en grunder, som grunder.

Dels, har en vægmaling ikke så god en vedhæftningsevne som en grundmaling har, dels er vægmaling ikke særligt fyldig. Dermed støder idéen med at grundmale helt på grund. En grundmaling skal nemlig: 1) Give en god vedhæftning for efterfølgende malebehandling 2) Give en udfyldt og glat, lukket flade der er let at slibe 3) Ved risiko for farvegennemslag, spærre for dette.

Det er ikke noget en vægmaling kan klare, så hvis du bare ikke vil ud at købe en grundmaling, så hold dig i det mindste til træ og metalmalingen og hold vægmalingen ude af regnestykket.

Vær opmærksom på, at fyrretræ kan slå gulligt igennem.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Mange tak for hurtigt svar.

Jeg var ikke klar over at vægmaling hæftede dårligt. Synes normalt at det binder utroligt fint til feks vindueskarme og ALT andet man prøver at undgå at ramme, når der males væg.....

Jeg klør på med den rigtige maling. Første del har fået to lag og det OK, uden at være imponerende.

TroelsM
MDF er også utroligt glat i overfladen, så det binder ikke så godt på det, men efter 2 lag er det sikkert dækket.

Den er i sig selv også ret mørk, så skal nok have 2 gang grunder og 2 gange maling for at dække nogenlunde.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også